Däcken som är dubbelt så bra

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-10-11

Så är det dags igen. Inte för rattmuffen kanske, men för vinterdäcken. Och det är lika trist varje år. Och samma ångest; duger de gamla eller måste jag köpa nya?

Och om jag ska köpa nya, ska de ha dubb eller inte? Och vilka däck är bäst? Billigast? Tystast?

Och vem kan man lita på när alla säger olika?

Däck slits fort, det är alla överens om. På sommardäck syns det hur mönstret slits ner men på vinterdäck är slitaget inte lika uppenbart.

Det finns folk som kör omkring på tio, femton år gamla däck som ser ut som nya, som till och med har de flesta dubbarna kvar. Men tro mig, däcken är värdelösa, kanske till och med livsfarliga. För gummit har stelnat och tappat förmågan att greppa i vinterföre.

Lagen är för generös

Riktigt säker är man tyvärr inte mer än en säsong, om man kör mycket. Men hur lite man än använder däcken är de slut efter fyra, fem år och definitivt färdiga för återvinningen när mönstret är nerslitet till fem millimeter.

Lagen säger tre millimeter, men för en gångs skull är lagen på tok för generös. (Jag vill inte bli tjatig, men det är alltså tillåtet att köra på tio år gamla däck med tre mm mönster i 110 på värsta isgatan, men förbjudet att köra med alldeles nya fina däck i 111. Hur tänker lagstiftarna?)

Jag vet, du tycker att dina gamla däck duger bra en vinter till. Men plötsligt måste du tvärnita för en gamling som kör rätt ut på huvudleden, och då kan det skilja tiotals meter i bromssträcka. Och chansen att svänga undan eller bara kana rakt fram. Allt beror på däcken.

Inte utvecklade för svensk vinter

Men vad ska du välja då? Lockar det med snygga dubblösa däck i samma låga profil som sommardäcken? Kanske till och med hastighetsklassade så du får köra så fort du vill på autobahn?

Jo, jag vet. Många sätter på däck som egentligen är utvecklade just för Tyskland och Centraleuropa, för länder där det aldrig är riktig isgata och där nysnön aldrig hinner packas utan saltas bort på ett par timmar.

De däcken är alldeles utmärkta på asfalt, men helt värdelösa på vinterväg.

Miljöengagerade tjänstemän i Stockholm sitter sen flera år och funderar på hur de ska kunna tvinga stockholmarna att sluta köra på dubbdäck. Risken är att vi får en massa olyckor när stockholmarna utan dubb tar bilen utanför stan, eller kanske åker till jobbet innan saltbilen hunnit ut. Och risken är stor att stockholmarna, när de ändå väljer däck utan dubb, inte tar de däck som utvecklats särskilt för våra vintervägar, utan de snyggare Europadäcken. Jag bävar.

Dubbdäcken är bäst

Våra tester visar år efter år att dubbdäcken är bäst på is OCH på asfalt, medan de dubblösa däcken bara når upp till dubbdäcken på snö och i slask.

Konflikten när man konstruerar däck utan dubb är att få dem bra både på is och på asfalt. För bra isgrepp krävs ett mönster med många skärningar, sajpningar, medan asfalt kräver stabilare däckklackar. Nordendäcken är ofta hyfsade på is, men instabila på asfalt. Europadäcken däremot är finfina på asfalt, men usla på is.

Dubbdäcken klarar av att förena fina isegenskaper med god stabilitet på asfalt.

Vilken tillverkare bygger de bästa däcken? Tja, inte duger det att fråga gummigubben, för han vill ju sälja

SINA däck, det fabrikat som han valt som sitt och där han har bästa rabatterna.

Biltidningarnas tester är enda chansen att hitta rätt. Men vi är inte heltäckande. Vi testar inte alla fabrikat och definitivt inte alla modeller.

Tumregeln är att välkända tillverkare sällan bygger riktigt dåliga däck och att helt okända märken sällan hör till de bästa.

Se till att köpa färska däck

Asiatiska tillverkare börjar bli bra på sommardäck (ta japanska Bridgestone som var hopplöst efter för femton år sen och nu hör till den yppersta eliten) men vinterdäck för våra breddgrader vet de fortfarande inget om. Japaner och koreaner är riktigt dåliga, kineserna helt under isen. De som importerar och säljer Kinadäcken är oseriösa bondfångare.

Men vilket däck du än köper – se till att det är färskt! Det ska helst vara tillverkat i år, och definitivt inte vara mer än ett år gammalt.

Ett gammalt däck är gammalt vad gummigubben än påstår.

Dels börjar gummit hårdna efter en tid, men minst lika viktigt är att däcktillverkarna utvecklar sina produkter hela tiden. Två däck kan se exakt lika ut, och heta exakt samma sak, men ändå skilja sig åt i egenskaperna. Ett exempel är Goodyears förra dubbdäck UG5 som första året var så mjukt och instabilt på asfalt att Volvo valde bort det, men året efter blev anständigt trots att namnet inte ändrades. Nokian, Conti, Michelin, alla gör samma sak.

Billiga däck på billiga bilen?

Vi testar bara den senaste generationen. Vill du vara säker på att få testdäcket måste det vara tillverkat i år.

(Tillverkningsdatum står som fyra siffror i slutet av raden som börjar med DOT. 1207 betyder vecka 12 år 2007.)

Allra sist en tankeställare. I många familjer kör pappa en stor och fin tjänstebil med de allra dyraste och säkraste vinterdäcken. Mamma däremot kör ungarna till och från dagis i familjens privatbil som är lite äldre, inte så säker att krocka i, inte har så mycket elektronik för att undvika låsta bromsar och farliga sladdar, inte så många krockkuddar. Men har mamma också de dyraste och säkraste däcken? Jag menar, för att kompensera att bilen i sig inte är så säker.

Nej, jag tänkte väl det…

Säljsida | Plus |
Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln