Hårda bud på årets taklagsfest
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-28
Året runt- cabbarna tar över.
Frankfurtsalongen. Efter en trevande start för över 50 år sedan slog plåtcabbarna plötsligt igenom just i år och just i Frankfurt.
Volvo hoppades länge att de skulle bli först med sin tredelade konstruktion som ger bättre utrymmen och plats för fyra, men både VW och Opel skar mållinjen samtidigt i det nya öppna mästerkapet.
Tyska Webasto har konstruerat taken till både VW och Volvo.
Folkan har soltak vilket gör taket mer komplicerat och dyrare.
Volvos lösning är aningen billigare men kanske mer tillförlitlig. Folkataket stjäl (alltid) utrymme i baksätet, Volvons i bagagerummet (när taket är nerfällt).
Och Volvos konstruktion medger att man öppnar eller stänger taket när bilen är dikt parkerad mot en vägg, i Folkan krockar bakluckan i väggen. En finess man kanske är glad för en dag när man glömt bort sig och parkerat för nära.
Astrataket är den enklaste konstruktionen, mindre elegant och förfinad, men så är också Astra den billigaste bilen i trion.
På sikt kommer plåtcabbarna att ta över helt från tygsufletterna.
Tema: Plåt-cabbarna
Robert Collin