Nissan Murano – den leende jeepen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-28

Andra generationen av USA-favoriten är här

Direkt från USA till Sverige:

Möt nya Nissan Murano.

Den skrattande stadsjeepen.

Den har bilvärldens härligaste flin i fronten.

Kanske för att den varit en storsäljare i USA de senaste åren.

Men nu har Nissan byggt generation två av den populära stadsjeepen.

Nya Murano har en likartad men förfinad exteriör, en helt nydesignad interiör och hela bilen är betydligt mer välbyggd än tidigare. Materialvalen är bra, knappkänslan utmärkt och interiören kunde lika gärna suttit i en tysk premium-suv.

Nedbantad version

Murano har viktväktats och blivit lättare och ändå styvare i karossen.

V6-motorn är densamma som i gamla Murano, men är nu på 256 hästar (+22 hk) och ändå tio procent snålare samtidigt som den blivit lika mycket starkare.

Motorn är tyst, effektiv och kopplad till automatlådan (av CVT-typ) har Murano silkeslen gång.

Växellådan kan växlas manuellt i sex fasta steg, men man tröttnar snart på det.

Bilen är för tung, saknar de rätta dynamiska kvaliteterna för sportig körning och styrningen har för mycket servoverkan.

Det känns för simmigt, alltså.

Bättre att i stället bara ”cruisa” lugnt för det är Murano bra på. Fjädringen är lagom mjuk och man färdas tyst och bekvämt.

Bra körställning, bra ergonomi, bra framstolar. Baksätet är ungefär lika rymligt som i föregångaren, men mer bekvämt. Och lastutrymmet räcker.

Satsat på elfunktioner

Murano är välutrustad och är fylld av elektronik och eldrivna funktioner, det mesta som standard; Läderklädda elstolar fram, eluppfällbart baksäte, DVD-navigation med färgskärm, eltaklucka i glas, eljusterbart pedalställ, backkamera, BiXenon, klimatanläggning samt bra ljudanläggning.

Däremot finns varken snåldiesel, start-stopp-funktion eller annat miljötänk. Murano glufsar i sig dryga litern bensin per mil vilket lär göra den till en uddabil i Sverige.

Men en charmig sådan.

Nissan Murano 3,5

Pris: 430 000.

Motor: V6, 3 498 cm3, 256 hk vid 6 000 varv/min, vridmoment 334 Nm vid 4 400 varv/ min.

Tjänstevikt: 1 914 kg.

Längd/bredd/höjd: 483/188/173 cm.

Acceleration: 0–100 km/tim på 8,1 s.

Toppfart: 210 km/tim.

Förbrukning: 1,23 l/mil.

CO2: 295 g/km.

PLUS

Bekväm, rymlig, lättkörd, snygg interiör, fiffig baksätesfällning.

MINUS

Pris, förbrukning, brist på körglädje, lastutrymme.

Kommentar: Döende dandyns mysigaste långfärdsbil.

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln