Mer lust än last

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-06-28

Designen är urtuff, särskilt inredningen. Lite björnansikte, gullig.

PROVKÖRT

Lite lyxig, lite frän och lite dyr.

Det är BMW:s Golfutmanare, nya 1-serien.

Med mer körglädje än utrymme.

Att nalkas den helt nya 1-serien känns väldigt spännande. Man närmar sig en bulle till bil, det är häftigt.

Designen är urtuff, särskilt inredningen. Lite björnansikte, gullig.

Nya 1-serien påminner om Mini över backspeglarna. Och BMW X3-ägarna känner igen insidan, med den lite knottriga plasten.

Inredningen är enkel och modern i designen. Alla reglage finns där man väntar sig, funktionerna är exakta, lättjobbade.

Bakom ratten märker man först hur kvickt bilen styr in i svängarna.

Fast själva styrningen i sig är inte den snabbaste. Den är exakt, men lite tung. Chassit är istället kalibrerat på ett sådant sätt att bilens reaktioner blir kvicka.

Samtidigt känns nya 1-serien solid och lite tung. Och tydligt sportig.

Kopplingen känns igen

Bilen vi provkör är en BMW 120i, alltså med 150-hästarsmotorn. Motorn går snålt, lite rått på höga varv och den saknar spets. Men ger istället bra med kraft över ett bredare register.

Kopplingen känner vi igen, med den lite förlåtande gummilägeskänslan. Sexväxlade växellådan är exakt, spaken sitter rätt och det är lätt att hitta lägena. Växlarna faller nästan på plats av sig självA.

Likheten med 3-serien är påfallande. Och samtidigt är 1-serien annorlunda. Största skillnaden är att nya 1-serien känns avgjort mer kompakt.

Fram sitter man lite mer inbyggd, vindrutestolpen är lite närmare. Men det är trots allt gott om plats.

Vi kör på autobahn och håller högt tempo. Ända upp till 160 km/t hörs bara lite vindljud och man åker mycket komfortabelt.

Fjädringen är hård men chassit sväljer ojämnheter på ett bra sätt.

Komforten är alltså fin för att vara en kompaktbil. Framstolarna är bra, de ger mycket stöd för kroppen och det känns vilsamt att köra.

Däremot är insteget till baksätet för smalt för fötterna. Och väl på plats är det knappt med utrymmet för benen och fötterna. Benutrymmet är ganska mycket sämre än i Golf och Astra. För att sitta hyggligt måste man utnyttja de små urgröpningarna i framstolens ryggstöd.

Tre blir lite trångt

Det är alltså trångt. Utom vad gäller takhöjden, där det till och med är gott om plats.

Att sitta tre i bredd går inte, två kan åka med hygglig komfort.

Bagageutrymmet är inte heller något att yvas över. Nya 1-serien rymmer 20 liter mindre än Golf, 330 liter, men det är lättlastat. Med (smidigt) fällt baksäte rymmer nya "ettan" 1 150 liter, vilket är mindre än i Golf och Focus, men mer än i Audi A3.

Säkerhetsmässigt förefaller nya 1-serien innehålla det mesta man kan begära idag. Krockkuddar, krockgardin, bältessträckare och ett antisladdsystem som kan ställas i två nivåer.

Och bromslamporna lyser i två steg - starkare om man tvärbromsar.

Även den aktiva säkerheten är hög, väggreppet och uppförandet på vägen är utmärkt. Och nya "ettan" har punkteringssäkra däck (och därmed inget reservhjul).

Tittar man på ekonomin ligger nya 1-serien i täten - när det gäller inköpspriset.

Det är högt, mycket högt.

Priserna startar först vid 194 000 (för BMW 116i) och en välutrustad "etta" med större motor (120i med 150 hk) hamnar lätt i prislägen runt 250 000 kronor.

Dyrare än konkurrenterna

Gratis service de tre första åren gör att driftkostnaderna i början blir låga. Och andrahandsvärdet bör bli högt.

Men nya 1-serien är ändå en kompaktbil som kostar flera tiotusenlappar mer än de mer alldagliga konkurrenterna ( Peugeot 307, Ford Focus och Mazda 3).

Å andra sidan kostar faktiskt nya BMW 116i en tusenlapp mindre än Audi A3 1,6 FSI.

Det finns alltså en premiumklass även för kompaktbilar numera.

BMW 120i

Michael Johnsson

Följ ämnen i artikeln