Här är Koenigseggs nya värstingbil

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-01

Agera visas på Genèvesalongen

Här är Koenigsegg Agera som premiärvisas på Genèvesalongen.

Koenigsegg agerar igen

Nej, de ska inte köpa Saab.

Däremot presentera nya Agera i Genève.

Nu har Christian von Koenigsegg hämtat sig från den turbulenta Saabtiden. I alla fall såg han väldigt avslappnad ut när jag hejade på honom på flyget ner till Genève imorse. Och har man en ny bil, därtill en vansinnigt läcker superbil, att presentera så kanske man kan kosta på sig att se avslappnad och nöjd ut. Trots fadäsen i höstas.

Kul att ni väljer ett svenskt namn på den nya modellen och följer upp Trevita (en specialmodell av CCX, lackad i vitt och byggd i tre exemplar).

– Ja, det finns många bra svenska ord som fungerar internationellt så varför inte använda dem. Så resonerade vi, berättar Christian.

Agera har en turboladdad 4,7-liters V8 på 910 hästkrafter. Man har alltså övergett kompressorladdning och imorgon ska jag prata mer med Koenigsegg om varför och vilka planer han har för framtiden samt hur det känns nu när Saabstormen mojnat. Om detta kan ni läsa i nästa nummer av BIL-bilagan (kommer 25 mars).

0–200 km/tim på 8,9 sek

Med en så kraftig motor blir naturligtvis prestanda något i hästväg. I synnerhet då torrvikten blott är 1 290 kilo. Accelerationen 0-100 km/tim går på 3,1 sekunder, till 200 knyck tar det 8,9 sekunder och ska man sedan bromsa ner till noll igen stannar tidtagaruret på totalt 13,7 sekunder. Hyggligt tryck i bromsarna alltså.

Agera kommer inte att slå något toppfartsrekord, eller kommer den? Koenigsegg anger 390+ km/tim som toppfart, vad det innebär lär vi få se framöver i olika höghastighetstester. Eller så pungar du ut en bra bit över 10 miljoner och börjar agera på egen hand.

Följ ämnen i artikeln