Teslas nyhet lär få rivalerna att darra

Publicerad 2016-04-01

Aftonbladets bilexpert Felix Björklund om att övriga bilvärlden måste börja få fart på elbilslanseringen

En ny bilmodell som får rivalerna att darra.

I natt presenterade Tesla sin ”budgetbil” Model 3 och nu gäller det för övriga bilvärlden: Få tummen ur eller bli frånkörda i elbilsracet.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Felix Björklund

”Det här är elbilarnas Ford Model T – själva katalysatorn för elbilarnas breda genomslag”.

Så beskrev Tibor Blomhäll, svenska Teslaklubbens ordförande Model 3 på frågan om varför intresset inför bilen var så stort. Och stort är det, redan innan prototypen visades – hade över 115 000 personer världen över kritat på en förhandsbeställning och betalt motsvarande 10 000 kr för att få stå på väntelista.

Det var lite som när Apple lanserade sin första Iphone.

Konkurrenterna stod och stirrade, men succén var ett faktum och det tog inte lång tid innan de gamla ”stofilerna” i branschen var utmanövrerade.

Lika revolutionerande är det här. Levererar Tesla på sitt löfte och släpper en elbil med minst 35 mils räckvidd och accelerationsprestanda som överträffar ”fossil-rivalerna” till det ”budgetpris” man satt – då går vi in i en helt ny bilålder.

Inga riktiga rivaler

Visst man kan absolut säga att med sin prislapp på runt 35 000 dollar (utan några subventioner) – så är det fortfarande en välbesutten skara köpare man vänder sig mot.

Men, tittar man på helhetsbilden och ägarkostnaderna blir det en annan uträkning. Istället för att behöva betala för dyr bensin/diesel – kan man ”suga ut” sin soppa ur väggkontakten samt använda sig av Teslas snabbladdare som är gratis. Den skillnaden i bränslekostnad blir snabbt mycket pengar.

Och där står då övriga bilvärlden mer eller mindre förberedda – men helt utan ett direkt alternativ.

BMW har förvisso sin i3, Nissan har Leaf och VW har e-Golfen.

Ingen av dem kan dock mäta sig när det kommer till specifikationer. Varken effekt, acceleration, toppfart eller räckvidd är i närheten av Model 3.

Men än mer intressant än vilken prestanda bilen har – Tesla har lyckats skapa en sådan hype att man på ett dygn ”sålt” över 115 000 exemplar av sin ”3:a”.

Riktigt trumfkort

Därtill har Tesla, utöver presentationen av nya bilen, ett annat försprång och trumfkort. Den nya batterifabriken ”Gigafactory”. Inte nog med att den enligt grundaren Elon Musk ska vara den till yta största byggnaden i världen – den kommer även ha en produktionskapacitet som ensamt är större än alla andra batterifabriker tillsammans. Och genom det här har Tesla sett till att försäkra sig om sin batteritillgång.

Just detta kommer att ge tillverkaren ett riktigt försprång och fördel jämfört med konkurrenterna.

Självklart innebär det inte att övriga tillverkare kastar in handduken eller lämnar ”walk over” – dock måste de komma med ett svar.

Produktionsbilen Model 3 är fortfarande över ett år bort. Och i slutet av 2017 kan billandskapet se markant annorlunda ut. För även om de etablerade märkena inte presenterat något alternativ än, lär ett finnas på ritbordet – så frågan är: hur kommer de svara?

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln