Galten grymtar sig fram överallt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-06-24

Robert Collin testar försvarets nya skogsmonster

Den väger fem och ett halvt ton.

Kostar två miljoner.

Kan gå i trappor.

Hummer - släng dig i väggen!

Svenska försvaret har beställt en ny jeep: Galten.

Aftonbladet har som första tidning testat den nya pansarbilen, i terräng där en Jeep Cherokee eller Volvo XC90 körs till skrot på ett par timmar.

Men inte Galten.

Tändningslåset sitter till vänster om ratten, som hos Porsche. Jag vrider om och den sexcylindriga dieseln ruskar igång. Ljudnivån är hög, runt 80 decibel - mer ljudisolering ska in innan bilarna godkänns av försvaret.

Så bär det iväg, bokstavligen över stock och sten. Inget tycks hindra färden och de stadsjeepar av skilda fabrikat jag brukar prova i terrängen känns enbart patetiska i jämförelse.

Gång på gång när jag tvekar inför någon storsten pekar Christian Russberg, som leder utprovningen av Galten, med hela handen - och jag kör vidare i terräng där ingen fyrhjulsdriven bil i världen borde ta sig fram.

Till slut tar det ändå stopp i en backe som närmar sig 60 grader. Hjulen gräver ner sig i moränen och jag tvingas ge upp efter flera försök.

Bullrig på asfalt

Russberg förklarar att vi har för mycket luft i däcken, fyra bar. Hälften skulle ge lägre marktryck och bättre grepp, men det automatiska systemet för att tömma respektive fylla luft i däcken är ur funktion.

Efter ett par timmar i terrängbanan kör jag tillbaka till regementet inne i Karlsborgs fästning. På asfalt är det olidligt bullrigt, aningen svajigt och väldigt stort - och här skulle jag definitivt föredra vilken stadsjeep som helst före Galten, om det inte var så att jag visste att omgivningen var full av krypskyttar och vägen dessutom försåtsminerad.

Transportera trupper

Svenska soldater hotas inte längre av högteknologiska vapen utan av stenar, kalaschnikovs och truppminor. Därför är Galten i första hand en säker trupptransportbil.

Ett fordon som skyddar mot uppretade folkmassor och fientliga krigsherrar.

Klarade inte kraven

Ökenkrigens kultbil, Hummern, klarade inte de svenska kraven.

-Dels saknar den konventionella differentialspärrar, dels är den alldeles för trång, säger Christian Russberg på Försvarets Materielverk (FMV).

Till slut föll valet på den sydafrikanska tillverkaren BAE, världsledande på fordon som klarar truppminor.

Bilen utvecklas just nu i samarbete med FMV.

De planerade leveranserna gäller 102 bilar i början av nästa år.

Utifrån ser Galten rå och kompakt ut, och extremt low tech, med rötterna i 1960-talet.

-Men det är så det ska vara, säger Christian Russberg. I motsats till moderna elektronikfyllda bilar kan Galten repareras i vilken bysmedja som helst.

Även motorn är konstruerad enligt samma filosofi. Tar dieseln slut finns det kanske en skvätt flygfotogen eller något annnat närbesläktat bränsle för att ta sig tillbaka till basen.

Galtens pris: 2 miljoner

Så fick bilen sitt namn

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln