Kinas skambud för Volvo: $ 1 500 000 000

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-26

Ford vill sälja svenska bilmärket till reapris - och det snabbt

Fords amerikanska ledning är desperat.

Volvo ska säljas snabbt och nu är prislappen nere runt 1,5 miljarder dollar enligt uppgifter till Aftonbladet.

De enda aktiva spekulanterna är kinesiska tillverkare som vill åt Volvos säkerhetskunnande.

Svenska tillverkningen Kina kommer inte att bry sig om biltillverkningen i Göteborg om de köper företaget. De vill åt miljö- och säkerhetskunskaperna för att kunna utveckla inhemska bilar.

Trots tidigare förnekanden är Volvochefen Stephen Odell själv aktiv i försäljningen.

Tillsammans med sina två närmaste män, som liksom Odell är engelsmän med rötterna hos Ford, träffar nu Volvochefen hugade spekulanter och presenterar företaget. Vecka sju och nio var de tre på säljresa till London, men Odell har fortfarande inte rapporterat vidare inom Volvo, bara till sina chefer på Ford.

Kina ligger tjugo år efter Europa när det gäller krocksäkerhet och miljö, kunskap som europeiska biltillverkare och underleverantörer fått fram tack vare investeringar i storleksordningen många hundra miljarder kronor de senaste tjugo åren.

Nu kan Kina alltså komma åt det kunnandet direkt och för nästan inga pengar alls.

Kina vill utveckla inhemskt

I Kina är alla biltillverkare helt eller delvis kontrollerade av staten, vilket gör att ingen bjuder över någon annan, men att den köpta kunskapen sedan kan delas mellan alla.

Kina köper inte Volvo för att bygga bilar i Göteborg och Gent utan för att snabba på utvecklingen av inhemska modeller.

Enligt prognoser kommer Kina och Indien att bygga runt 36 miljoner bilar årligen år 2020. Många ska säljas i Europa.

”Vi känner vårt ansvar”

Johan Gardiner, informationsdirektör på Ford Europe, ringer upp Aftonbladet under sena eftermiddagen.

– Jag vet att du fick uppgiften om 1,5 miljarder från en konsult knuten till Ford tidigare i dag, men jag skulle vara glad om du inte skriver summan. Vi är långt ifrån klara med förhandlingarna.

Något annat vill Gardiner inte säga.

– Jo, en sak till. Du ska veta att köparen måste vara en som tar väl hand om Volvo. Och att vi känner vårt ansvar för personalen.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln