Här krockar Collin med nya Passat

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-22

Säkerhetssytemet fungerade inte under provkörningen

Säkerhetssystemet ska bromsa bilen automatiskt.

Det gjorde det inte.

Därför krockade Aftonbladets bilexpert Robert Collin när har testkörde nya VW Passat i Barcelona.

Aftonbladets bilexpert Robert Collin.

Först av allt Robert – vad hände?

– Passat har ett system som liknar det som också Volvo har, som bromsar in när du kommer till köer och sånt. Det funkar upp till 30 km/tim. Vi fick testa det mot en uppblåsbar bil.

Men det funkade inte när du körde?

– Jag tyckte att jag hade lite för låg hastighet när jag närmade mig ”bilen”, så jag accelererade lite extra för att komma upp till 30 km/tim. Tydligen var jag fortfarande under acceleration när systemet bestämde sig för att bromsa bilen. Så systemet började bromsa för sent och fick ner farten till kanske 5–7 km och då krockade det lite lätt.

– VW-teknikern, som satt bredvid, berättade att systemet inte funkar om man accelererar. Systemet är tänkt för jämn hastighet och om man tappar koncentrationen ett tag.

Kan man lita på såna här system? Volvo har ju haft problem med sitt också.

– De har haft problem två gånger, ena gången med en förseriebil, det andra med en docka som inte var tillräckligt lik en människa.

De här systemen kanske inte kommer att täcka 100 procent av fallen. Men bromsar de 90–95 av fallen har man ju vunnit massor. Det här är ju de första systemen, om några år kommer de att vara mycket mer tillförlitliga och säkert också klara högre hastigheter.

Men är det värt att betala extra för dem när de ändå inte funkar som de ska?

– Ska man betala extra för xenonljus, man ser ju ändå inte 2 mil. Antisladd, bromsar oh dubbdäck räddar ju inte heller alla. Det är klart att man ska försöka göra det bästa, speciellt det här som är till för sina medmänniskor. Så ja, det är klart det är värt att ha systemet.

Till sist då: hur var nya Passat?

– Den kommer att bli jobbig för Volvo. Och du anar inte hur glada de var på VW när de fick se de första bilderna på Volvo V60. De ser den inte ens som en konkurrent. På VW säger man att en kombi ska vara en kombi och rymma grejerna som man vill ha med sig.

– Den är tystare och snålare –140-hästardieseln klarar miljökraven även i kombin numer. Fin kvalitetskänsla. Inte så lättfotad som V70 och framför allt V60, lite truligare att köra. Den känns lite tyngre, men väldigt fin.

– Volkswagen har fått synpunkter från många journalister att de använder den förra generationens bottenplatta – det bekymrar mig inte ett dugg. Den var bra innan, och är ännu bättre nu.

Roberts test av nya VW Passat kommer i Bil-bilagan den 11 november.

Följ ämnen i artikeln