Notan efter skandalen: Upp till 730 miljarder

Publicerad 2015-10-26

Den dyraste skandalen någonsin.

”Dieselgate” kan innebära att Volkswagen slår nytt världsrekord i ”böter”.

Det skriver Credit Suisse i ett investeringsbrev och anger att i värsta fall kan det röra sig om 730 miljarder kronor.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Biljätten Volkswagen såg så sent som i somras ut som en vinnare. Man hade seglat upp till topplatsen som världens största koncern, en position som vunnits tack vare produkter som år efter år vunnit priser som årets bästa bilar.

Men fredagen den 18 september drogs ridån ner då det framgick att koncernen fuskat sig till framgång genom att manipulera utsläppstester.

Och det fusket kommer att kosta otroliga pengar.

Dyrare än BP:s naturkatastrof

Enligt Credit Suisse så är det fortfarande för tidigt att sia i exakt utfall och i ett brev till investerare skriver de att i bästa fall kommer VW undan med en kostnad på 23 miljarder euro. Dock kan det som värst bli ett riktigt blodbad och den schweiziska banken anger att så mycket som 78 miljarder euro, motsvarande 730 miljarder kronor, kan biljätten få betala ut.

Om det hamnar i den häraden så kommer det innebära att VW passerar BP:s sammanlagda kostnad för naturkatastrofen i Mexikanska golfen efter ”Deepwater Horizon”.

Men VW har inte alls samma uppfattning och enligt en intern rapport så uppskattas kostnaderna hamna på 281 miljarder kronor, det rapporterar Reuters.

Inga befordringar

Oavsett hur dyr notan i slutändan blir, VW har redan inlett ett sparpaket för att kunna ta sig igenom krisen. Som en del i detta kommer alla projekt som inte är ”livsnödvändiga” att avvecklas eller läggas på is. Reuters anger att därtill så blir det inga löneförhöjningar eller befordringar på VW.

Vidare så kommer man även att försöka återanvända så många delar som möjligt när man ska generationsväxla storsäljaren Golf. Detta för att spara hundratals miljoner.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla oss ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln