Saabköpare ska ha fått ultimatum

Uppdaterad 2012-08-28 | Publicerad 2012-08-27

Spyker och Youngman vill anställa ingenjörer från Saab och bygga nytt

Kinesiska Youngman och Saab Automobiles förra ägare Spyker plockar upp tråden från deras Saabtid.

Nu vill de bygga bilar ihop.

Samtidigt kräver konkursförvaltaren att Saab-köparen Nevs betalar senast på fredag.

Spykers vd Victor Müller.

– Det är ett sätt att göra det bästa av situationen. Vi fortsätter där vi var, säger Spykers vd Victor Muller efter måndagens besked att Youngman och Spyker skrivit under ett ramavtal om nära samarbete. Bolaget ska heta Spyker Phoenix.

Deras relation går tillbaka till början av 2011 när Saabs pengar tröt. Sedan var det ett otal räddningsplaner som havererade och allt slutade med att Saab gick i konkurs i december.

Youngman, som pumpat in en hel del pengar i den svenska biltillverkaren, ville köpa konkursboet, men elbilskonsortiet Nevs vann striden.

Har licens

"Vi har hela tiden känt att ett samarbete med Spyker måste fortsätta, även efter att vi orättvist förlorade möjligheten att omstrukturera Saab" kommenterar Youngmans grundare Pang Qingnian enligt ett pressmeddelande.

De gemensamma planerna utgår från att de ska använda Phoenixplattformen som utvecklades av Saab till den nya 9-3. Enligt Muller har Youngman en licens på plattformen eftersom den var säkerhet för ett lån. Men plattformen ingår också i Nevs köp.

I ett första skede ska Youngman investera runt 80 miljoner kronor mot en ägarandel på 29,9 procent i Spyker, som hittills ägnat sig åt att bygga sportbilar i liten skala med stora förluster. Sedan bildas två gemensamma bolag. Ett för att tillverka en ny Spyker-stadsjeep, och ett för att bygga bilar på Phoenixplattformen.

Men det är långt ifrån en färdig plattform. Först måste ett stort antal ingenjörer anställas. Helst tidigare Saabingenjörer som förstår sig på tekniken.

Mer lyx

De stora summor pengar som behövs ska dock inte vara något problem enligt Muller.

– Youngman kommer att hälla in hundratals miljoner euro, säger han.

Tanken är att de nya bilarna ska ha vissa drag från Saab, men vara mer premium.

Var de ska byggas är oklart. Kanske Nederländerna. Kanske Kina.

– Jag tror inte att det blir en färdig bil förrän tidigast i slutet av 2015, säger Victor Muller.

Dragkamp om Saab

Både Spyker och Youngman är fortsatt intresserade av Saabs konkursbo om inte Nevs köp skulle gå i lås. Det finns uppgifter om att förhandlingarna dragit ut på tiden. Saab Automobiles konkursförvaltare kräver betalning från elbilskonsortiet senast på fredag. Annars blir det ingen affär, skriver Dagens Industri.

– Vi kommenterar inte vad andra säger, utan fokuserar på att slutföra affären så fort som möjligt, säger Johan Andersson på Nevs presstjänst.

Nevs, som presenterades som köpare av Saabs konkursbo den 13 juni, har hittills endast betalt en handpenning på 150 miljoner kronor.

Förvaltarna ska enligt DI ha träffat Nevs styrelseordförande Karl-Erling Trogen förra veckan och då fått beskedet att det saknas pengar för att genomföra affären. Det ska bero på att tilltänkta finansiärer hoppat av.

TT

Följ ämnen i artikeln