Volvo XC60 provkörd

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-15

Aftonbladet bakom ratten på största svenska bilnyheten i år

Aftonbladet har provkört största svenska bilnyheten i år, Volvo XC60, i Spanien.

Robert Collin provkör Volvo XC60 i Spanien.

Hallå, Robert Collin, är XC60 bilen som kan ta Volvo ur krisen?

– Ja, efter att precis ha börjat den första testkörningen i Spanien så ser det lovande ut. Bilen känns helt rätt när det gäller storlek och proportioner, i den nya lilla stadsjeepsklassen, som tillverkarna gärna kallar "crossover" – för att betona släktskapet med vanliga personbilar.

Vad skiljer den från konkurrenterna?

– Den känns definitivt som en av de spänstigare på vägen, samtidigt som jag vågar påstå att komforten är oöverträffad. Och sen har den en egenskap som alla konkurrenter saknar. City safety. Det är ett säkerhetssystem som bromsar bilen automatiskt om du håller på att köra in i bilen framför. Det är ett system för låga hastigheter, men det är just i de hastigheter som så många köolyckor inträffar. Om hastigheten till bilen framför är under 15 km/tim så hinner du få stopp med ett par decimeters marginal. Systemet är så kusligt effektivt, och bromsarna slår till så ruggigt sent, att kollegan på den stora affärstidningen redan dömt ut systemet som fiasko, för han satte foten på bromsen långt innan systemet aktiverades.

Nu är du som vanligt Volvopositiv. Finns det inget negativt?

– Jo, tyvärr. Den höga sidolinjen som går stick i stäv med Volvos tidigare formspråk. Som gör baksätet instängt, och ger ungarna cellskräck. Där vann formgivningen över funktionen. 

Men priset då, är det inte lika högt som sidolinen?

– Hos Volvo brukar priset vara betydligt högre än sidolinjen. XC60 kommer kosta ungefär som en XC70. Mycket pengar, men rätt pengar för en bil i den här klassen.

Följ ämnen i artikeln