Honda Civic - fortfarande fräsch

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-04-05

Honda Civic är en riktig joker i vad som brukar kallas Golf-klassen. Med ett värdefall på taskiga 33,7 procent ligger Civic i absoluta botten tillsammans med Citroën Xsara och Renault Mégane.

Men till skillnad från dessa gamlingar kom Civic i ny tappning 2001 och är fortfarande en fräsch konstruktion.

Honda Civic 1,6 5-d, 2001  Då: 159 900 kronor. Nu: 106 100 kronor.  Ansiktslyfts i vår.

Honda är stolta över sin nya Civic och i debuten kostade den mer än en Golf. Det gör den inte nu vilket just ger begköparen rätta läget för denna rymliga bil. Honda har alltid satt värde på körupplevelsen men till denna generation tillförde man framför allt mer mogna egenskaper. I synnerhet är både kupé- och bagageutrymmet nu bland de allra största i klassen. Tidigare har snarast motsatsen gällt.

Den 110 hästkrafter starka 1,6-litersmotorn kan kännas lite tunn på låga varv men mår desto bättre på höga. Det blir till att använda växellådan vilket man gör mer än gärna. En av bilens nyheter är nämligen den smidiga lilla växelspaken som hoppat upp på instrumentpanelen.

Växelspakens placering är också en förutsättning för Civics helt plana golv som underlättar transporter med mycket last.

Sittkomforten är bra. Men en smula för bullrig kupé samt svajig fjädring gör att totalkomforten inte är klassledande.

Hög driftsäkerhet

Säkerhetsnivån gynnas av att Civic är modern. Här finns en god uppsättning krockkuddar och bältessträckare. Dessutom har Civic krocktestats av EuroNcap och fått fyra stjärnor.

Att Honda är en japan med hög driftsäkerhet kommer som extra bonus för begagnatspekulanten. Bara att ge sig ut och leta således. Och leta kan nog behövas för där har vi nackdelen med Civic: Den är inte så vanligt förekommande.

Följ ämnen i artikeln