Glädjemaskinen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-08-12

Begrapport BMW 3-serien: Gör ett litet test för att kolla felen före köpet

BMW gör åtråvärda bilar, särskilt för dem som gillar att köra bil. Som begagnade är de någorlunda överkomliga. Vi kikar på förra generationen av 3-serien.

Behöver du en stor bil kan du sluta läsa nu. BMW 3-serie köper man nämligen inte för innerutrymmena. Gillar du däremot att köra bil och vill njuta av premium utan att betala multum så läs med glädje vidare. Förra generationen av 3-serien kallas på fikonspråk E46. Modellen kom 1998 och en ansiktslyftning gjordes 2002. Körglädjen är ett av de främsta köpargumenten, men också kvalitetskänslan ligger en bra bit över medelbilen. Även som begagnatköpare kan man njuta av en mycket väl sammansatt bil.

Att utrymmena inte är något att skryta med har vi redan gjort klart. Och sämst är bagageutrymmet följt av baksätet. Detta gäller oavsett karossvariant.

Diesel är starka och snåla

På tal om olika varianter så finns det en uppsjö treor att välja mellan. Först tar man ställning till om det är sedan, kombi (kallad touring), coupé eller cabriolet man vill ha. Därefter gäller det att välja motor.

Allt från 316i med 105 hästar till svindyra M3 CSL med 360 hästar finns. Dieselmotorerna är värda en titt, de är mycket starka och snåla.

Komforten är bra men vissa tycker att standardstolarna är för små. Sportstolar erbjuder fler inställningsmöjligheter.

Vilka fel har då treorna? Länkarmarna med dess infästningar är det första man bör kontrollera. Många är bytta på garantin på de första årsmodellerna, men även utbytesarmarna slits ovanligt fort. En reparation kostar 8 000 kronor om garantin gått ut.

Termostaten är klen

Klimatanläggningen kan drabbas av standardfelet att ett fläktmotstånd ger upp – kostar cirka 1 700 kronor.

De 6-cylindriga motorerna kan dra omkring fem liter olja mellan servicetillfällena men detta är normalt (!).

Termostaten ger upp osedvanligt ofta. Kontrollera att tempmätaren står rakt upp på din 3-serie. Kondens kan uppträda innanför lyktglasen som inte alltid håller tätt. Vanligast på tidiga bilar.

På bilar tillverkade från starten 1998 till och med mitten av februari 2000 kan bakaxelns in

fästning i karossen brista. Det händer på bilar som dragit tunga släp eller fått för hårda sänkningsfjädrar monterade. BMW har förlängt garantin på de berörda delarna till 10 000 mil eller 6 år.

Ingen katastrofbil

Låter det som en katastrofbil? Så är det dock inte, men felen kan uppkomma. Gör ett M-test om du är osäker på objektets kondition men ändå tycker att bilen verkar värd ett köp.

Kolla detta före köpet

Det var då?

Följ ämnen i artikeln