Bilarna som ska rädda Trollhättan

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-01

GENÈVE

Saab 9-3 kombi och Cadillac BLS.

Det var de stora svensknyheterna när bilsalongen i Genève tjuvstartade i går kväll.

Båda ska byggas i Trollhättan och de säkrar jobben åtminstone fram till år 2010.

För två år sedan insåg General Motors-chefen Bob Lutz att Amerikabyggda Cadillac aldrig kunde konkurrera med BMW och de andra europeiska lyxbilarna.

Byggkvaliteten var för dålig.

Då kläckte han idén att låta Saab i Trollhättan bygga en ny, liten, Cadillac-modell för Europa.

I går var det premiär, och jo då, det ser bra ut. Som en riktig liten Cadillac, fast bättre.

Bättre kvalitet

All teknik är Saab 9-3, men varenda karossplåt och instrumentbräda är nya och unika för Cadillac, startnyckeln har flyttat upp från golvet och kvalitetskänslan slår allt som tillverkats under namnet Cadillac tidigare.

Men omgörningen kostar pengar och det är frågan om bilen kan generera någon vinst till GM.

-Det är inte säkert att BLS kommer att bli en lönsam affär i sig, säger Christer Schmiedt, vd för Cadillacs svenska försäljningsbolag, men bilen kommer att göra Cadillac till ett märke att räkna med i Europa.

För dyr för USA

I år säljs runt 3 000 Cadillac i Europa, GM räknar med att tillverka minst 10000 BLS nästa år, alla för den europeiska marknaden. GM tänker inte sälja BLS i USA, där skulle den bli alldeles för dyr i förhållande till de Amerika-tillverkade bilarna.

Trångt bagage

Viktigare för Trollhättan, och framför allt för de svenska bilköparna, är att kombiversionen av 9-3 äntligen är klar för produktion.

9-3 kombi är trång i bagaget, precis som konkurrenterna Audi A4, BMW 3-serie och Volvo V50.

-Sportiga köregenskaper säljer bättre i Europa än stora lastutrymmen, säger Fritz Henderson, vice vd för GM Europa, till Aftonbladet. Just så här ska en Saab-kombi se ut.

Något dyrare

Toppmodellen får en turboladdad V6, en motor som tagits fram med tanke på USA.

Kombin som börjar säljas i höst blir 10-15 000 kronor dyrare än motsvarande sedan.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln