Galaxy – en ny stjärna på himlen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-06-10

Fräsch minibuss med lyxambitioner

Det var elva år sedan Ford presenterade Galaxy. En minibuss som även kunde heta Volkswagen Sharan eller Seat Alhambra.

Inte en minut för tidigt kommer det en ny Galaxy.

Jämfört med sin föregångare har den blivit 18 centimeter längre, 6 centimeter bredare, men faktiskt en och en halv centimeter lägre. Detta påverkar dock inte höjden invändigt eftersom man sitter lägre.

I Galaxy är sju säten standard. Fords finurliga sätesfällning – FordFlatSystem (FFS) gör det enkelt att fälla ner stolarna. En klar förbättring mot föregångaren. Dessutom blir lastgolvet helt plant. Men ett flexibelt inre är en nödvändighet om man vill vara med i dagens hårda minibusskonkurrens.

En bil för långfärd

Instrumenteringen är snarlik den i kusinen S-Max. Rätt mycket plast i mattkrom som man kan tycka vad man vill om. Jämfört med S-Max sitter man högre. Kaptensstolarna är pösiga vilket ger ett luftigare intryck från förarsidan.

Det här är en bil för långfärd. Bilen rullar mjukt och är inte alls fokuserad på sport.

Paradoxalt nog upplevs Galaxy som mer högljudd än sin kusin. Boven är framför allt mer vindbrus från framrutan.

Hela 30 förvaringsfack

Galaxy är en klart lysande stjärna på familjetransportörernas himmel. Hela 30 förvaringsfack finns att stoppa prylar i!

Takhöjden är mycket god vilket gör att även personer över 180 centimeter sitter bra längst bak.

Smartaste motorvalet är tvålitersdieseln på 140 hk. Samma motor finns även i Peugeot.

Den har ett härligt temperament och är mycket stark. Vridmomentet höjs till hela 340 Nm under kortare perioder. Och omkörningar blir till en barnlek.

Med den sexväxlade automatlådan blir det en idealisk kombination.

Maxutrymme framför sportighet

Bilen delar bottenplatta med bland annat purfärska Volvo S80 och snart lanserade Mondeo. Därför förväntas säkerhetsbetyget bli mycket bra.

I fram finns front- och sidokrockkuddar och längs hela bilens sida löper en krockgardin. Alla passagerare är således skyddade vid en sidokrock. Nytt för Ford är knägardin à la Toyota fram. Pedalställ och rattstång skjuts framåt/nedåt vid en krock.

Fronten är uppbyggd som en bikaka för att minimera skaderisken för fotgängare.

Ford Galaxy ska man välja om man ofta transporterar sju vuxna och föredrar maximalt utrymme framför sportiga köregenskaper.

FAKTA. Ford Galaxy 2.0 TDCI

Ola Österling

Följ ämnen i artikeln