Kombibullen som går på gas

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-29

Mercedes B 170 NGT populär som taxi

I Tyskland är fordonsgas betydligt större än i Sverige, därför är det framför allt tyskarna Opel, Volkswagen och Mercedes som har gas- bilar i sitt modellprogram.

Gasdrivna Mercedes B 170 NGT syns ofta som taxibil här i

Stockholm. Efter en veckas provkörning förstår jag varför.

Att tanka gas är inte alls särskilt svårt.

Den ser ut som en uppblåst A-klass. Lång som en Golf. Inte lika hög som en familjebuss. Högbygd kombi ska det nog kallas och det innebär en kupé med mycket volym, som i det här fallet inte är helt logisk fördelad. Bag-ageutrymmet är rätt skralt men baksätet är spatiöst. Även fram sitter man bra. Och högt. Så det är i stan som det kompakta yttermåttet och de höga sittplatserna kommer till sin rätt – och miljöbilens fördelar blir uppenbara.

Stor bensintank

Att konvertera en vanlig bil till gas kan gå till på olika sätt. Mercedes har valt att lägga gastankarna under golvet, vilket stjäl en del av bagageutrymmet. Man har inte prutat på bensintankens storlek, till skillnad mot VW Touran där bensintanken bara är en nödtank. Med vårt relativt glesa svenska gasnät (två län saknar helt fordonsgas) är Mercedes lösning att föredra. Det är skönt att slippa oroa sig för att gasen ska ta slut, för ibland kan det vara lite lurigt att hitta till tankstället.

Det här med gasförbrukning är inte helt lättbegripligt, snittförbrukningen ligger på 0,5 kg per mil vilket gör att gasen i mitt fall räckte knappt 30 mil. Gastanken rymmer 16 liter. Bensintanken i sin tur rymmer 54 liter och vid bensindrift låg snittförbrukningen på 0,75 liter milen. Inte jättebra, men totalt blir räckvidden riktigt bra.

Bullrig men rätt skön

Som körupplevelse lämnar

B-klass inga bestående minnen. Komforten är god, stolarna är

bekväma. Men kul, nej det har jag inte.

Testbilen är utrustad med en steglös automatlåda vilket medför att motorns varvtal stiger och sjunker lite hur som helst. Accelerationen är inte hisnande. För det första är motorn inte särskilt stark och för det andra ser automatlådan till att fördröjningen blir evighetslång. När motorn väl reagerar stiger varvtalet med sitt sedvanliga surr och bilen sätter långsamt fart. Ljud är ofta ett problem i bilar med stor kupévolym, det blir som en stor resonanslåda. Så är fallet även här – bullret blir påtagligt.

Utöver bullret är B-klass en skön bil, både i stan och på långfärden. Priset för en stjärna på motor-

huven är i grundutförande 265 400 kr. Ett mycket starkt alternativ är VW:s Touran TSI 150 EcoFuel, en rymlig kompaktbuss för 239 900 kr. Tourans motor har just uppdaterats genom ett lån från nya Passat TSI EcoFuel.

Benjamin Ekroth

Följ ämnen i artikeln