VW Golf GT: Miljömotor – med bensin

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-06

Supersnål Golfmotor – 170 hk men drar bara 0,72 l/mil

WOLFSBURG

Cylindervolymen är 1,4 liter. Effekten 170 hk!

Det handlar om framtidens supersnåla bensinmotor, redan i dag. 0,72 liter milen och snudd på GTI-prestanda.

Hemligheten är turbo OCH kompressor.

Bilen där den nya motorn är monterad heter VW Golf GT. Det är den snabbaste och mest sportiga versionen av Golf efter GTI. Motorn är på 170 hästkrafter, vridmomentet 240 Newtonmeter.

Lite mindre än GTI, men betydligt snålare.

Allra tydligast blir att jämföra med Volvo S40 med den raka femcylindriga Skövdefemman på 170 hk. Samma effekt men Volvomotorn har cylindervolymen 2,4 liter och drar 0,85 vid blandad körning. Det är 18 procent mer.

Volkswagen har lyckats sänka förbrukningen genom att montera både turbo och kompressor på motorn.

Kompressor OCH turbo

Kompressorn drivs med en rem och svarar direkt från tomgång. Vid 2 000 varv börjar turbon snurra igång och upp till 3 500 varv hjälps de båda aggregaten åt. Vid högre varvtal jobbar turbon ensam med kompressorn urkopplad.

Hemligheten är att VW använder kompressor OCH turbo

Kompressorer är egentligen bara riktigt effektiva på lågvarv, turbon å andra sidan är bäst vid höga varvtal.

Alltså har motorn en kompressor som är optimerad för lågvarv och en turbo som är optimerad för höga varvtal.

Låter det dyrt? Ja, men den nya motorn är faktiskt billigare att tillverka än Volkswagens 2,0 FSI på 150 hk.

Hur är motorn att köra då? Extremt bra! Med både bottendrag och härlig spets.

Den nya 1,4:an som har beteckningen TSI (en bokstavskombination som inte betyder någonting) svarar direkt på gaspådrag. Den lilla laddmätaren på instrumentbrädan far direkt upp till max, 2,5 bar, och motorn börjar varva utan någon som helst fördröjning.

Kraften imponerar

Vi är på Volkswagens testbana Ehra-Leissen utanför Wolfsburg på en sträcka som efterliknar en smal landsväg.

Tvära kurvor tar vid efter långa rakor där hastighetsmätaren närmar sig 200.

Kraften är imponerande även vid mycket låga varv. Det går faktiskt att smyga iväg på sjätte växeln från tomgångsvarv, efter ett par sekunder, vid 1 500 varv börjar det hända saker och sen snurrar motorn bara fortare.

TSI-motorn är i grunden samma 1,4 som i vanliga fall ger 75 eller 85 hk. En billig och slitstark gjutjärnsmotor som redan tillverkas i stora volymer.

Kompressorn drivs med en rem och kopplas ur med en magnetkoppling vid höga varv. På det sättet släpas den inte runt i onödan och kostar ingen förlorad effekt.

Motorn fick sin premiär i Golf GT vid bilsalongen i Frankfurt och kommer till Sverige som en julklapp till alla som vill köra snålt utan näbbkängor. Nästa år kommer motorn även i andra modeller från VW. Men först måste köparna vänja sig vid tanken att deras stora familjebil har en motor på 1,4 liter.

Fler motorer är på gång

Nästa år kommer också en mer ekonomibetonad variant av TSI-motorn, samma volym, samma ”Twinchargerteknik” med kompressor och turbo, men med effekten 140 hk. Om två år kommer en tvålitersmotor med samma teknik och effekter en bra bit över 200 hk.

Riktigt små motorer blir det inte på ett tag, de blir för dyra för det segmentet.

Tekniken

I tidigare artiklar analyserade vi miljöbilarna som finns på marknaden – och hur din plånbok kan gynnas av ett grönt köp. Men allt miljövänligt är inte gas, etanol eller el – bensinmotorer kan också vara det. Aftonbladet Bils Robert Collin reste till Tyskland för att provköra motorn som har racerprestanda – men drar soppa som en småbil. Framtidens supersnåla bensinmotor.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln