Larm: 7,8 milj bilar kan ha farlig airbag

Uppdaterad 2014-10-31 | Publicerad 2014-10-23

I USA varnas det för airbags som exploderar för kraftigt – fyra dödsfall bekräftade

Miljontals bilägare i USA uppmanas att omedelbart hörsamma myndighetens varning att undersöka sin bil.

Anledningen är en krockkudde som orsakar livsfarliga skador.

Fyra dödsfall har kopplats till felet.

7,8 miljoner bilar berörs av den amerikanska återkallelsen som handlar om en airbag tillverkad av det japanska företaget Takata. Ett fel man arbetat med att åtgärda i flera år, men som åter fått uppmärksamhet efter att förare och passagerare har skadats och till och med avlidit av exploderande krockkuddar.

Enligt den amerikanska trafiksäkerhets- myndigheten National Highway Traffic Safety Administration kan kemikalier som används för att blåsa upp airbagen påverkas av hög luftfuktighet och därmed explodera med alldeles för mycket kraft. Myndigheten gick i tisdags ut med en lista med 7,8 miljoner bilar som kan omfattas av felet. Däribland märken som  Honda, BMW, Toyota och Subaru. Hela listan ser du i faktarutan här nedanför.

BMW återkallar

De felaktiga krockkuddarna har varit kända sedan tidigare och ledde så sent som i somras till återkallelse av 1,6 miljoner  BMW 3-serie av generation E46, tillverkade mellan 2000 och 2006. Kuddarna i E46-generationen är inte av identiskt utförande som krockkuddarna i de andra bilmärkena där åkande skadats, men kommer ändå att bytas ut.

I Sverige berörs 12 000 exemplar som kostnadsfritt de utbytta.

– BMW inte har kännedom om att någon enda olycka orsakad av bristande funktion hos krockkudden har inträffat i en BMW av denna biltyp. Men för att minimera risken för att krockkudden inte skulle lösa ut vid en krock har BMW och krockkuddsleverantören Takata kommit överens om att passagerarkrockkudden i samtliga bilar av denna 3-seriegeneration ska bytas ut även i länder där det vanligen inte råder ett varmt och fuktigt klimat. Detta alltså i förebyggande syfte för att säkerställa funktionen hos passagerarkrockkudden vid en eventuell krock, säger Michael De Geer, informationschef på BMW Group Sverige.