Batmans nya vrålåk

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-06-05

I filmen om superhjältens tillkomst får han köra en bil som hoppar likalångt som Christian Olsson

LONDON

Batman har säkerhetsbälte i sin Batmobile.

Men inte rattmuff.

Där går gränsen.

På håll ser det faktiskt ut som en rattmuff.

Men när jag sträcker mig in i förarhytten på Batmans nya vrålåk och greppar den kolsvarta och till synes lite tjockt oregelbundna ratten är den hård som flinta.

Så glöm rattmuffen - så roligt ska Batmans fiender inte få ha.

Men ett vrålåk är det.

Ett specialdesignat bygge från däck till antenner som ska passa Batman på stökiga Gotham-gator som hand i handske.

Kraven på chefsingenjören Andy Smith gick inte av för hackor.

3Den ska kunna omvandlas från bil och kunna flyga vissa sträckor, om än inte längre än ett Christian Olsson-guldhopp, och med två olika förarställningar - en som bilist, en som pilot eller mc-förare i roadracing.

3 Kunna köra över polisbilar utan att välta.

3Se ut som inget annat Batman tidigare kört.

Har jobbat med Bond

Sagt och gjort.

- Det mest avancerade jag någonsin varit med om att ta fram, säger Andy Smith till Aftonbladet Bil.

Ändå har karln meriter från racingcirkusen och de senaste fyra James Bond-filmerna, där han specialdesignat Jaguarer och Aston Martins med raketer och annat.

Men till och med självaste Agent 007 skulle nog välja en omväg om Batmobile kom i hans väg.

Andy Smith och hans gäng fick en liten modell som Nathan Crowley, chefsdesigner, och regissören Christopher Nolan totat ihop via ett antal leksaksbilar.

- Så här ska nya Batmobile se ut!

Med den som förebild byggde Andy Smith och co. 2,5 ton Batmobile på drygt tre månader.

Bara att sakta vandra runt monstret är en upplevelse.

Det är en bil som både till det yttre och inre injagar skräck.

Att köra den är som att köra bil i en bastu.

60 grader inne i bilen

Motorn, en Chevy 350 V8, sitter alldeles bakom förarstolen.

- Det är drygt 60 grader därinne, säger George Cottle.

Han är stuntmannen som kör de vildaste scenerna i "Batman Begins", den femte rullen i Batman-serien.

Men Cottle klagar inte.

Han får ju dagligen köra filmvärldens dyraste billeksak. Protot ypen kostade sju miljoner att ta fram och de fyra kopiorna drygt fyra miljoner vardera.

Så Batman är dyr i drift på Gothams statsgator, nästan 25 miljoner kronor.

Och han skulle dessutom garanterat torska på extraskatten för stadsjeepar, ett aktuellt ämne här i London.

Fast knappast i Gotham.

Leif-Åke Johansson

Följ ämnen i artikeln