Blir hängande på två hjul – i nya XC90:n

Publicerad 2015-02-24

Första provkörningen off-road. Så slutar terrängdramat för testaren Erik Gustafsson

100-tals motorjournalister har redan kört den på slät asfalt.

Men Aftonbladet Bils Erik Gustafsson är först med att provköra nya Volvo XC90 ute i terrängen – och blev hängande på två hjul.

– Det är en kompetent bil som klarar mer än grusvägar, säger Erik direkt från den katalanska landsbygden.

Under två veckor har Volvo flugit in eliten av världens motorjournalister till Barcelona för att provköra nya Volvo XC90.

Superlativen har haglat över bilen och senast i går hyllades bilen rejält i världens största bilblogg, Autoblog, med miljontals läsare.

– Tiden Volvo lagt ner för att ta fram XC90 är väl spenderad. Det kan vara den hetaste sjusitsiga suven som går att köpa i dag, skriver Seyeth Miersma.

Men få journalister, om ens någon, har tagit ut XC90 på ett riktigt terrängtest. Aftonbladet Bils Erik Gustafsson begav sig i dag ut på den katalanska landsbygden utanför Barcelona för att ge nya XC90 ett riktigt terrängtest. Att bilen går som en dröm på asfalt - det vet alla redan. Därför styrde Erik Gustafsson av allmän väg med en Volvo XC90 D5 med 225 hästkrafter.

Hur är bilen när vägen tar slut, Erik?

– Den har ett modernt och bra Haldexsystem som griper in snabbt. Men man känner att bilen mest är byggd för att köras på relativt bra vägar, även om luftfjädringen (vilket är extrautrustning) sväljer vägskador med bravur. Den klarar definitivt mer än grusvägar, men blir det riktigt svår terräng behövs en bil med diffspärrar och lågväxel, och det har inte Volvon.

Hur bra fungerar Haldex-systemet?

– Den reagerar väldigt snabbt när det är små hinder och mindre slirande, till och med i de brantaste uppförsbackarna. Men när det blir lite tuffare terräng och vissa hjul hänger fritt behöver den lite tid för att tänka och skicka kraften till rätt hjul.

Och hur reagerar bilen när det blir riktig tuff terräng?

– Vi körde ut den där det var riktigt tufft och branta krön och blev hängande på två hjul! Här märks det att det är en stor bil, och även om överhängen är korta är hjulbasen lång. Men med lite knep och knåp kom vi loss – utan hjälp. Bilen rister och skakar lite över de värsta pucklarna, men det är naturligt i så här tuff terräng.
– Om jag snabbt ska uppskatta terrängdugligheten? I klass med BMW X5, men fortfarande är det långt att gå innan vi når Land Rover-klass.

Så vad är ditt första omdöme om XC90 som terrängbil?

– Jag skulle gärna sett lite mer effekt i motorn vid riktig terrängkörning. Det märks att det är en tung bil och en fyrcylindrig motor när man beger sig ut i terrängen. Men för den som bor på landet eller har besvärlig väg till sommarstugan eller behöver dra upp båten fungerar den utmärkt – så länge det inte tungt, motvind och uppförsbacke. Då får motorn slita hårt.

Vi återkommer med en utförligare provkörning på Aftonbladet Bil - och hur fyrhjulsdriften fungerar i hybriden T8.
Läs gärna Robert Collins första test så länge!

Aftonbladet Bil

Följ ämnen i artikeln