Volvo tappar i Kina

Publicerad 2012-11-13

Svagt år för märket

Volvo hade motvind i Kina i oktober, ägaren Geely går det bättre för - både i hemland och utomlands.

Volvo PV:s kinesiske ägare Geely ökade sin försäljning i oktober med 35 procent till 48 609 bilar, jämfört med oktober föregående år uppger Automobile News China. Ökningen är till en del en följd av framgångar på exportmarknaderna.

Geely exporterade i oktober 12 200 bilar, det vill säga var fjärde bil, en fördubbling jämfört med oktober 2011.

Volvo PV hade det besvärligare. Deras oktobersiffra i Kina sjönk till 3 389 bilar, en minskning med 11,7 procent jämfört med samma månad 2011. Årets första tio månader gav en minskning med 7,3 procent till 34 094.

Än värre var det för Nissan som dalade från första till elfte plats i oktoberstatistiken som ett resultat av det politiska frostvädret mellan Japan och Kina efter ett bråk om en ögrupp. Räknat på årets första tio månader har Nissan tappat 41 procent jämfört med samma period föregående år, enligt China Car Times.

Kina är viktigt för Volvo och en av anledningarna till att man bytte vd förra månaden då Stefan Jacoby fick kliva åt sidan. Istället plockade man in den tidigare MAN-chefen Håkan Samuelsson.

TT-Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln