Lexus nya fullhybrid sänker CO2-utsläpp

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-20

Samma teknik som i nya Toyota Prius

Lexus RX 450h

Nya fullhybridbilen Lexus RX 450h, som premiärvisades på bilsalongen i Genève, har en rad innovationer som kraftigt reducerar bilens CO2-utsläpp jämfört med föregångaren Lexus RX 400h.

Systemet är detsamma som i Prius III som kommer under sensommaren till Sverige.

Hybridsystemet i RX 450h omfattar en effektiv bensindriven V6-motor och två elmotorer med en sammanlagd effekt på 299 hästkrafter. De båda motortyperna samverkar och ger elektrisk fyrhjulsdrift.

Bensinmotorn har effektiviserats med intressant teknik, bland annat Atkinson Cycle, EGR (Exhaust Gas Recirculation) och EHR (Exhaust Heat Recovery).

Stänger insugsventiler

Atkinson Cycle innebär bland annat att insugsventilerna stängs senare än i en konventionell motor, vilket gör att kompressionen kan sänkas och bränsleenergin därmed tas tillvara mer effektivt. Avgastemperaturen är också lägre än i konventionella motorer.

EGR-systemet återför exakta mängder avgaser – nedkylda från 880°C till 150°C – till insuget, vilket ytterligare sänker motorns arbetstemperatur och minskar vakuummotståndet i insugningsfasen.

Optimal för vinterbruk

EHR-systemet utnyttjar de heta avgaserna för att värma upp motorns kylvätska vid kallstart. Genom att motorn snabbare blir varm kan eldriften också kopplas in snabbare, speciellt vintertid. Tester i kallt väder har visat att bensinmotorn kan stängas av upp till 15 minuter tidigare än i föregångaren RX 400h, vilket ger en förbättring av bränsleekonomin med 23 % vid kall väderlek.

Förutom motoroptimering har Lexus bantat elsystemet, förfinat växellådan och infört tre nya körprogram; ECO, EV och SNOW.

Reducerar gaspådrag

ECO-programmet innebär att bilens hybridsystem körs så energieffektivt som möjligt. Bland annat reduceras gaspådraget även om föraren trycker hårt på gaspedalen. Även luftkonditioneringens effekt minskas kraftigt under acceleration för att minska bränsleförbrukningen.

EV-programmet innebär att bilen körs på enbart eldrift och används automatiskt vid start från stillastående och i låg till medelhög hastighet. EV-läget kan också väljas manuellt med ett rattreglage. Eftersom bensinmotorn stängs av helt i EV-läget kan bilen köras helt utan avgasutsläpp korta avstånd som t.ex. i parkeringsgarage.

Kommer i vår

SNOW-programmet, som också väljs med rattreglaget, gör att gaspådraget automatiskt anpassas för att minimera risken för hjulspinn vid halt väglag. Samtidigt kopplas också den elektriska bakhjulsdriften in.

Lexus RX 450h kommer till Sverige under våren 2009. Priset är ännu inte fastställt.

Följ ämnen i artikeln