Bengt bygger sin egen sportbil

Uppdaterad 2011-10-11 | Publicerad 2007-02-19

Det blir en helt ny bil – inspirerad av engelskt 50-tal

Bortsett från ett uppehåll i bilstudierna, för att bli människoreparatör, så har Bengt Blads liv alltid kretsat kring bilar. I mer än 30 år har han varit Uppsalas ömsinta plåtdoktor som återställt buckliga och rostiga sportbilar till nyskick. Men nu bygger han även en helt egen sportvagn.

Bengt Blad älskar bilar i allmänhet och brittiska i synnerhet. Redan som fyraåring blev han predestinerad för en karriär som bildoktor. Den utlösande faktorn var antagligen mötet med en MG, vilket också förklarar den sjukliga böjelsen för engelska vagnar.

Den som ständigt reparerar sådant som andra har konstruerat får ofta lust att bygga något eget. För Bengts del satte denna process igång när han förläste sig på de brittiska AC-bilarna. Och då handlar det inte om Cobror med hästkraftsstinna V8:or, utan de smäckra föregångarna med raka sexor av eget fabrikat, eller inköpta från Bristol och Ford.

Vindrutan styrde bygget

– Även Bristol är en märke som betytt mycket för mitt bilintresse. Det började i sandlådan, med en Dinky toys-modell av deras Le Mans racer.

När Bengt insåg att tiden var mogen för den egna sportbilen inköptes en vindruteram från MG Midget. Bredden på denna har styrt hela konstruktionen. Nästa steg blev därför att bygga stolar som är tillräckligt smala. Därefter fortsatte han (som alla riktiga biltillverkare) med att sätta värmepaketet på sin plats och bygga bilen runt detta. Snyggt, prydligt och omöjligt att komma åt.

Ska likna en engelsk bil

Ramen består av två längsgående runda rör, med samma dimensioner som AC-bilarna. Kärran blir dock ingen replika av en AC, utan är en helt egen komposition. Målet är att den färdiga skapelsen in i minsta detalj ska se ut som om den var byggd i England,

i brytningstiden mellan 1950- och 1960-talet.

Ett riktigt hopkok

För en oinvigd kan bygget kanske mest se ut som en samling rostiga skrotbitar. Men ytrosten är bara ett kosmetiskt problem, som har bildats när vagnen rullats ut och in mellan de olika uthusen. InnanÊŒ79; lackeringen ska hela konstruktionen ändå blästras och slipas.

Den som i stället studerar själva konstruktionen blir imponerad, varje detalj är noga genomtänkt. Om vi tar framvagnen som exempel så har den en mycket god geometri, men är ett riktigt hopkok. Spindlar och bromsskivor kommer från Lada, de lätta aluminiumoken plockades från Alfa GTV6 och resten är en helt egna konstruktioner, förutom kuggstången, som kommer från en högerstyrd MGB, men har vänts upp och ned, samt kortats – hängde du med?

Jag hoppas verkligen att Bengt får bilen klar snart, så jag kan provköra den. Detta är ett av de mest spännande byggen jag någonsin har kikat på!

Plockar delar här och där

Bosse Andersson

Följ ämnen i artikeln