Nya V70 - en låda trygghet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-02-02

Visst är nya V 70 en riktig Volvo.

Trygg och säker hellre än glamourös.

Kan köras på etanol.

Och ännu bättre för ungarna med ny fiffig barnstol och mer utrymme där bak.

Nya V 70 ska visas på bilsalongen i Genève om en månad och efter sommaren rullar de första bilarna ut på svenska vägar.

Priset blir bara aningen högre än i dag och allt talar för att V 70 kommer att dominera den svenska marknaden även i fortsättningen.

Framtill är V 70 identisk med nya S80 men det är i baksätet och bagaget som det har hänt spännande saker. Ungarna får helt nya barnstolar som kan lyftas upp ur sätet

i två olika nivåer.

Stolarna gör att bilbältet sitter som det ska och dessutom får barnen bra sikt framåt och ut genom sidorutorna.

Stort bagage

Bagageutrymmet är, liksom i dag, stort, lättlastat och riktigt brett mellan hjulhusen, men får ett nytt unikt och inbrottssäkert förvaringsfack under ett dubbelgolv.

Ryggstödet där bak har inspirerats av de flexibla familjebussarna och är delbart 40/20/40 i-stället för gängse 40/60. Det gör bilen mer praktisk. Två personer sitter i baksätet med skidorna emellan sig istället för att tränga ihop sig och ha skidorna på sidan om.

Varken stolarna, ryggstödet eller det låsta facket är hightech, men riktigt roliga innovativa nyheter - sånt som Volvo alltid varit bra på.

Ny teknik finns förstås också, som bluetooth, mp3-uppkoppling och dvd där bak, och för säkerheten är kanske största nyheten kollisionsvarningssystemet som larmar om man håller på att köra in i bilen framför.

Nya motorer

Hittills har alla motorer i V70 varit femcylindriga. Nu kommer två nya fyrcylindriga motorer, dieseln på 136 hk som redan sitter i S 40 och V 50, och en helt ny etanolmotor på 145 hk.

Och i toppen två sexor. Dels samma som i S 80, dels en nyutvecklad turbomotor på 285 hk.

Kvar av de Skövdetillverkade femmorna finns bara en bensinmotor på 200 hk, och de fina dieslarna.

Premiär i Genève om en månad, leveranserna börjar efter semestern.

Design

Säkerhet

Miljö

Funktion

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln