Bakslag för BMW i nya krocktesterna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-11-25

5-serien fick färre stjärnor än minstingen

Renault Modus - första småbilen med fem stjärnor i EuroNcaps krocktest.

Det mest överraskande när EuroNcaps nya krocktester offentlgiggjordes på torsdagen var att BMW 5-serien inte klarade av att få fem stjärnor - utan fick nöja sig med bara fyra.

Ett resultat som måste svida rejält för den tyska lyxbilstillverkaren.

Liten tröst kanske kan vara att lilla 1-serien klarade fem stjärnor.

Medan det var ett rejält prestigebakslag för BMW stora bil blev det en rejäl framgång för Renault. Deras minsting - Modus - är den första småbil som fått fem stjärnor i EuroNcaps krocktest sedan starten 1996.

När resultatet från de senaste krockprovet presenterades i dag fick förutom Renault Modus ytterligare sju bilar fem stjärnor. Därmed har totalt 31 bilar erhållit högsta betyget.

Att Renault Modus fått fem stjärnor är ett stort steg framåt för alla dem som vill ha en liten bil med hög säkerhet.

I klassen över - små familjebilar - testades fyra nya bilar, och samtliga fick fem stjärnor. Det handlar om BMW 1-serien, Citroën C4, Ford Focus och Seat Altea.

Citroën fick ytterligare en högpoängare genom C5 i klassen familjebilar.

Bland de stora familjebilarna fick Audi A6 fem stjärnor och bland de större familjebilarna fick Volkswagens stadsjeep Touareg fem stjärnor.

Citroën C4 och Seat Altea utmärker sig i provet genom att få fem stjärnor för de åkande, fyra stjärnor för barnsäkerhet och tre stjärnor för fotgängarskydd.

– Det visar tydligt vart biltillverkarna är på väg, säger Anders Lie, säkerhetsansvarig på Vägverket.

– Men fortfarande struntar alltför många i skyddet för fotgängare. Att nio av bilarna bara når upp till en stjärna för fotgängarskydd talar sitt tydliga språk.

Resultaten i sammanfattning

Tidigare bilar med fem stjärnor

De här bilarna har tidigare fått fem stjärnor av EuroNcap

WEBB-TV FREDAG: Se ännu fler krocktester

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln