Het asiat utmanar cool svensk

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-01-13

Duell: Hyundai Santa Fe mot Volvo XC90

Hyundai Santa Fe var förra årets bästsäljare bland stadsjeepar. Volvo XC90 blir garanterat årets. Prisskillnaden är enorm. Vad väljer du - en XC90 eller två Santa Fe?

Koreanska budgetjeepen Hyundai Santa Fe eller nya Volvo XC90 - vilken är bästa köpet?

Vi tog med båda två på en tuff test i snö och kyla för att få svar.

De effektiva lykttorkarna är tyvärr ersatta av spolning. Men det är superlätt att byta glödlampa. Insatsen lossas med två haspar.

En av de stora dagstidningarna brukar skriva att jeep-trenden är slut. Att Volvo är för sent ute med sin XC90 och att köparna redan börjar svika i jeeparnas hemland USA.

Men tvärt emot kollegans åsikt ökar jeepförsäljningen hela tiden och i år sätts sannolikt ett nytt försäljningsrekord både i Sverige, i övriga Europa och sannolikt även i USA.

Och det är just låtsasjeepar som Volvo XC90 och Hyundai Santa Fe som ökar. De hör båda till gruppen bilar med jeepstuk som hög markfrigång, höga karosser och korta överhäng fram och bak men utan riktiga terrängegenskaper.

Både XC90 och Santa Fe är personbilsbaserade med självbärande karosser i stället för de riktiga terrängbilarnas rambyggen. Och de saknar lågväxel och differentialspärrar.

I Sverige säljs båda med fyrhjulsdrift, vilket vi svenskar än så länge betraktar som självklart, men Santa Fe finns med enbart framhjulsdrift och Volvo har just visat sin framhjulsdrivna XC90 på bilmässan i Detroit.

Haldexsystemet

Både XC90 och Santa Fe är i grunden framhjulsdrivna men de blir fyrhjulsdrivna vid behov.

Santa Fe har ett äldre och billigare system som liknar Volvos gamla Syncro som automatiskt aktiverar bakhjulen när framhjulen spinner loss. XC90 har Haldexsystemet där inkopplingen sker mekaniskt med hjälp av elektriska impulser. Ett snabbare och mer exakt system, men i de flesta lägen ganska likt det som sitter i koreanen.

Santa Fe har låsningsfria bromsar men sen är det slut med de elektroniska hjälpmedlen. XC90 har både antispinn- och antisladdsystem och de systemen aktiveras även för att öka framkomligheten. Det hjul som börjar spinna loss bromsas automatiskt så att kraften förs över till de hjul som har bäst friktion.

Man slipper frysa

Vid normal körning i halka är Volvon den lugnare och tryggare främst på grund av större avstånd mellan hjulaxlarna men antisladdelektroniken är också en extra säkerhet när det börjar halka i väg.

Santa Fe-föraren får lita till bilens grundtrygga egenskaper med viss understyrning.

Åkkomforten i Volvo XC90 saknar motstycke i jeepklassen. Stolarna är utmärkta och var man än sätter sig på de sju platserna är det bättre än på motsvarande plats hos någon av konkurrenterna.

Fjädrings- och ljudkomforten är bland de allra bästa, värmen fungerar mycket bra ända längst bak och det är fullt av fiffiga lösningar för att förvara prylar eller placera barn i olika åldrar.

Santa Fe skäms inte heller för sin komfort. Fjädringen är behaglig men ljudnivån i högsta laget. Man sitter bra fram, lite sämre bak. Värmen är inte i topp men man slipper frysa.

Många bilar, även vanliga personbilar, har det sämre ställt med komforten än Santa Fe.

Sorgliga strålkastare

Strålkastarna däremot är en riktigt sorglig historia. Santa Fe har halvbra ljus, så länge lyktglasen är rena. Spolare finns inte ens som extrautrustning och på Norrlandsresan försvann det mesta av ljuset bakom ett tjockt salt-slasklager redan före Orsa.

XC90 är den första Volvon med lyktspolning i stället för riktiga torkare, trist. Men ljuset är mycket bra, betydligt bättre än många konkurrenter även om de utrustats med dyra xenon-lysen.

Extra plus för att lyktinsatserna tas loss på ett par sekunder när man ska byta glödlampa.

Än så länge har Volvo vunnit allt jämfört med Hyundai. Bäst framkomlighet, bäst körsäkerhet, bäst komfort, bäst värme, bäst lyse. Men Santa Fe ligger inte långt efter i någon gren. Däremot vinner den koreanska lågprisjeepen överlägset allt som har med ekonomi att göra, en nog så viktig egenskap.

Grundpriset för Santa Fe med V6-motor på 170 hk och automatlåda ligger på 237 900 kr. XC90 med fem cylindrar, 210 hk och automat kostar 398 800 kr, nästan dubbelt så mycket.

Sensationellt pris

Santa Fe säljs också med en alldeles utmärkt och råstark fyrcylindrig motor och manuell låda. Då sjunker priset ytterligare, till sensationellt låga 186 900 kr. Den fyrcylindriga motorn är också mer återhållsam med bränsle än den väl törstiga sexan.

Slutsatsen efter resan tillsammans med Auto motor och sports testlag där vi också hade med en BMW X5, en Mercedes M-klass och en Lexus RX300 är att Volvo XC90 är världens bästa stadsjeep totalt sett.

Volvo XC90 - bästa lyxjeepen

Hyundai Santa Fe klarar sig också bra mot de dubbelt så dyra stadsjeeparna. Fjädringskomforten slår både BMW och Mercedes, utrymme och komfort i baksätet slår Mercedes med råge, köregenskaper på vinterväg och utstrålning slår Lexus utan problem.

Att utse en enda vinnare i den här duellen är omöjligt. Volvo XC90 är bästa köp i gruppen lyxjeepar.

Santa Fe, allra helst med den lilla motorn, är ett verkligt klipp och slår allt i budgetklassen.

Den som vill ha en stadsjeep men inte bekymrar sig om emblemet i nosen väljer Santa Fe.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln