Ökade sin försäljning när andra gick minus

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-19

Volvo är en av de biltillverkare som hittills i år har sålt bäst i Europa.

Under de första tio månaderna har företagets försäljning ökat med 12,8 procent och i oktober var ökningen 2,9 procent.

Sverige ett av få länder som valde att inte införa stödåtgärder till sin fordonsindustri. Nu har tidsfristen löpt ut för de skrotningspremier som introducerades i flera europeiska länder. Detta gör avtryck på de europeiska bilmarknaderna, med en minskad försäljning under oktober.

Statistik från ACEA

Statistik från ACEA, de europeiska bilkonstruktörernas intresseorganisation, visar att Frankrike backar -18,5 procent, Tyskland -20 procent, Storbritannien -22,2 procent, Spanien -37,6 procent och Italien -28,8 procent. Försäljningen i Sverige gick dock upp 21,3 procent i oktober och har sedan årsskiftet ökat med 34,1 procent jämfört med 2009.

Volvo mot strömmen

Bland de enskilda tillverkarna går Volvo mot strömmen genom att öka sina marknadsandelar på kontinenten. Under de första tio månaderna har Volvos försäljning ökat med 12,8 procent under de första tio månaderna – och i oktober var ökningen 2,9 procent.

I år har företaget sålt 188 896 bilar och Volvo är efter Land Rover och Nissan det märke som ökar mest. Det innebär att 1,9 procent av alla bilar som sålts i Europa i år var en Volvo.

Volvo

Följ ämnen i artikeln