Nya Impreza snabbaste sedanen runt ”Ringen”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-06-11

Tommi Mäkinen rattade Subaru tWRX STI till rekordet

Ordern var: bygg den snabbaste STI någonsin.

Nu har utvecklingsavdelningen bevisat att de lyckades med uppdraget.

Med Tommi Mäkinen bakom ratten klockades nya SUBARU WRX STI till 7’55”00, vilket är ny rekordtid för 4-dörrars sedaner på Nürburgring.

Trots att förutsättningarna inte var optimala – en råkall aprilmorgon med fuktig vägbana, lyckades Mäkinen putsa det tidigare rekordet från 2004 med fyra sekunder. Därmed är nu nya Impreza WRX STI snabbaste 4-dörrars sedanen på Nürburgring.

Testbana i 20 år

Redan i slutet av 80-talet började Subaru använda Nürburgring för att testa chassisättningar och utveckla bilarnas prestanda. Med sina 160 kurvor räknas den 20,8 kilometer långa Nordslingan som Världens tuffaste bana. För Subaru innebär begreppet ”snabbast” dock mer än bara toppfart och effekt. För att förtjäna epitetet ”den snabbaste STI:n någonsin” krävs även att föraren har full kontroll och kan framföra bilen med fullt förtroende.

Nya WRX STI har fått chassit uppdaterat för maximal respons och kontroll. Fjädringen har förfinats, samtidigt som framvagnen styvats upp med bland annat kraftigare krängningshämmare och bakvagnsupphängningen försetts med sfärisk bussning – så kallad ”pillow-ball”. Nya WRX STI är också 5 millimeter lägre än den nuvarande.

Lättkörd

– Bilen är otroligt lättkörd och känns trygg även i knepiga kurvor. Det var enkelt för mig att förutsäga hur bilen skulle bete sig i nästa situation. Subarus symmetriska AWD bidrar till det konsekventa beteendet och man har verkligen lyckats utveckla nya STI till en fantastisk körmaskin, säger fyrfaldige WRC-vinnaren Tommi Mäkinen, som rattade nya STI till varvrekordet.

Följ ämnen i artikeln