Funkis blir dumsnygg

Uppdaterad 2012-11-29 | Publicerad 2012-11-27

Nya Renault Clio har fått en modern kostym

Renault byter ut funkislooken mot en modern kostym och ny trecylindrig motor som drar lite soppa utan att tappa ork.

Renault Clio är en av Europas och Sveriges mest sålda småbilar. En funktionell bil till lågt pris och här i Sverige finns det en logisk förklaring till framgångarna, föregångaren Renault 5 var länge den enda icke-Volvon i Volvohallarna. Nu får det funktionella ge vika. Nya Clio har dragit på sig den nya trendiga kostymen med kraftig kilform och sidorutor som smalnar av till ingenting. Och som om det inte räckte, en kraftigt sluttande baklucka.

Alltså långt ifrån den funkisform som alltid kännetecknat Renaults småbilar. Men precis som alla andra, från Hyundai till Volvo, vill Renault locka till sig nya köpare, så ut med det präktigt praktiska, in med modern design.

Till vilken nytta, kan man undra? Vilka är det som vill ha dålig sikt, svårt insteg och begränsad takhöjd bak och litet bagagerum?

Miljöklassad – till årsskiftet

Men Renault lockar också med lågt pris, från 130 000 kronor med den gamla beprövade bensin­motorn på 1,4 liter men mest spännande är den nya tre­cylindriga bensinmotorn på 90 hk, och det var den jag körde en dag i trakterna runt Florens.

Jag ska säga direkt att förhållandena vid den allra första körningen var långt ifrån ideala. Det var rejäla ösregn. Tyvärr, för annars var förutsättningarna bra med blandade vägar i Toscana. Autostrada, landsväg och krokiga bergsvägar.

Den lilla motorn orkar med mer än man kan tro och motorljudet är både dämpat och behagligt. Även om jag aldrig var i närheten av de uppgivna 0, 45 liter milen i blandad körning.

I dag är bilen miljöklassad, men inte efter nyår, då är den för lätt! Men det var ju svårt att veta för Renaults tekniker som började konstruera bilen för flera år sedan och hade som mål att göra den så lätt som möjligt. För att göra den så snål som möjligt ...

Trivsam och lättbegriplig

I stan och på de krokiga ­små­vägarna skymmer de flackt lutande vindrutestolparna, jag tyckte alltid att jag hade den vänstra stolpen mitt i vägen, och sikten snett bakåt är riktigt dålig. Men bilen är trivsam att köra, enkel och lättbegriplig och utan krångel.

Baspriset med den trecylindriga motorn börjar på 140 000 kronor men utrustningspaketet Expression för 10 000 kronor är närmast en nödvändighet, för där ingår luftkonditioneringen. På köpet kommer bland annat läderklädd ratt och navigation.

Följ ämnen i artikeln