Panther J72

Uppdaterad 2011-10-11 | Publicerad 2006-12-22

Med en Jaguar under skinnet får sportbilen extra klös

Renläriga sportvagnstokar föredrar tvåsitsiga, obekväma, dragiga men vackra och snabba fordon. Fordon som Panther J72.

Mats Jönsson har ägt många sportvagnar och kommit i kontakt med ännu flera genom åren på olika bilfirmor. Kalmar har alltid varit en stad med gott om sportbilar. Förutom de vanliga märkena som Porsche, Lotus, M.G och så vidare har det också funnits en del riktigt udda modeller.

– Någon gång kring 1980 hjälpte vi en kund att ta in en Panther J72 från England. För att bilen skulle bli laglig krävdes lite pyssel med belysning, bälten och så vidare. Under tiden hann jag bli riktigt förälskad i kärran.

”Imponerande kvalitet”

Bilen rullade ett par år i Kalmar och hamnade därefter på västkusten. Åren gick, minnet av Panthern blev allt blekare tills den dag i somras då Mats såg två annonser med två olika J72 till salu – på samma dag. Det måste vara ödet! Den finaste visade sig också vara den billigaste samt den han själv hade jobbat med en gång i tiden. Affären gjordes upp på midsommaraftonen och tack vare den soliga sommaren har det blivit många tillfällen att utnyttja bilen.

– Jag är imponerad av vagnens kvalitet. Sådana här småseriebilar kan vara ganska taffligt ihopskruvade, men den här vagnen är mycket gedigen.

Arbetade för Rolls-Royce

Panthers grundare, Bob Jankel, var också känd för att bara lämna ifrån sig jobb av högsta klass. Det bevisas inte minst av att han även förlängde bilar åt Rolls-Royce. Bob var en av alla dessa envisa engelsmän som mot alla odds producerar egna bilar i små se

rier. Allt började 1954, med en krockad Ford Anglia som fick ett häftigare stuk. Därefter följde en rad med originalrenoveringar samt ombyggnationer. Fram till 1972 var skruvandet bara en hobby, men därefter blev det blodigt allvar. Företaget döptes till ”Panther” som en snegling mot Jaguar och ”Westwinds” efter namnet på barndomshemmet.

Tre–fyra exemplar i Sverige

Bilen du ser på dessa sidor var den första serieproducerade modellen, Panther J72. Mekaniken är 100 procent Jaguar och karossen blev en ovanligt lyckad kopia av Jaguars vackraste modell: SS100. Trots dubbla priset, jämfört med en ny Jagga, blev efterfrågan så stor att man byggde en bil i veckan. Totalt producerades ungefär 300 exemplar och av dessa finns tre eller fyra i Sverige.

Bobs filosofi var alltså att satsa på

gas. Företaget orkade dock inte med den snabba tillväxten och 1979 gick Panther Westwind i konkurs. Företaget togs över av koreanen Young Kim som fortsatte tillverkningen av Lima.

Bygger specialversioner i dag

Bob Jankel satsade nu all sin energi på hobbyföretaget ”the Jankel Group”, som hade startats redan 1955. Genom att bygga specialversioner av bilar som Rolls-Royce, Mercedes, Range Rover och Jaguar kom Jankel åter på grön kvist. Namnet Panther köptes tillbaka 2001 och Bob började jobba med en helt ny sportvagn. Tyvärr drabbades han av cancer och dog under 2005. The Jankel Group lever dock vidare och bygger än i dag specialversioner av mer eller mindre vanliga bilar.

dyra specialbilar och 1975 introducerades Panther De Ville, en ful kopia av Bugattis vackra och extremt stora Royale. Kärran var dubbelt så dyr som en ny Rolls-Royce. Trots detta såldes 46 täckta och elva öppna vagnar, ty förutom utseendet och priset var det en välbyggd vagn som framdrevs mjukt och tyst av Jaguars V12:a.

Samtidigt producerades den mindre lyxbilen Rio, en Triumph Dolomite Sprint med kantigare kaross och lyxigare inredning. Eftersom Rio kostade tre gånger så mycket som en Dolomite, utan att vara så mycket mer än en Dolomite, så byggdes bara 40 exemplar.

Sexhjulig bil – i två exemplar

Ännu märkligare var Panther Six, som bara byggdes i två exemplar. Bilen hade två sittplatser, fyra framhjul (som Tyrells F1-bil), mittmonterad V8 på åtta liter och 600 hästar samt en tjänstevikt på 1 300 kg. Snabb, svindyr och så ful att även vuxna män ryggade inför åsynen.

Bobs största framgång blev i stället Panther Lima, som påminde om en Morgan. Men till skillnad från Morgans handknackade plåtkarosser kläddes Lima med glasfiberarmerad plast. Mer än 1 000 exemplar kom att byg

Panther J72

Bosse Andersson/text och foto

Följ ämnen i artikeln