Nissan gör lågprisbil

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-19

Ska lanseras i tredje världen

”Plattform V”, bilen har inget namn ännu, är Nissans första lågprisbil – det första projektet som är utvecklat speciellt för tredje världen.

Exakt en sån bil som jag förutspådde i Bil tidigare i höst.

Jag hade kört VW Gol, utvecklad och byggd i Brasilien i första hand för Sydamerika, och Fiat Palio, den italienska världsbilen som tillverkas på många håll runt om i världen men knappast säljs i Europa. Och jag skrev att lågprisbilarna snart kommer till

både Europa och Sverige. Och att de etablerade tillverkarna knappast lämnar över det nya seg-mentet till kineser och indier.

Modern och säker

Nu avslöjar Nissan att de tittat just på VW Gol och kopierat konceptet.

– Att bygga gamla modeller i tredje världen, som vi och de flesta tillverkare gör, är ingen bra lösning, säger Keno Kato, det är inte ens billigt. Med V-plattformen har vi jobbat för att bygga en modern bil med utrymme, säkerhet och låg förbrukning – till ett lågt pris.

V-plattformen är lika stor som Nissan Micra och ser faktiskt ut som en Micra där allt som sticker ut har slipats ner. En lågprisbil för tredje världen ska se konservativ ut. Och det gör V.

–Vi skalade bort så mycket vikt och kostnader vi kunde. Ett par

kilo på motorn, som är helt ny och tre-cylindrig, tre kilo på avgassystemet, ett par på stolarnas konstruktion, lite på instrumentbrädan och dörrinnersidorna och så vidare. Vi fick bort 50 kilo jämfört med Micra, och det är vi mer än nöjda med.

Lättare bil, snålare motor, då kan tanken göras mindre. Och bilen blir lite rymligare.

–Mitt jobb är att begripa mig på kunden, säger Kato-San. De japanska köparna känner jag väl. De är alla före detta Formel 1-

förare, men när allt kommer till kritan vill de hellre ha komfort på dåliga vägar än bra varvtider på Nürburgring. För de har upptäckt att asfalten på vägarna, särskilt om vi kommer till Tredje världen, är betydligt sämre än på racerbanan, säger Kato-San och skrattar.

Får antisladdsystem

Till skillnad mot de flesta japanska ingenjörer som står stela som pinnar och hummar på japanska i mikrofonen är Kato-San en självsäker estradör med perfekt engelska.

Och det är när jag berättar om mina tankar kring VW Gol och lågpris även i Europa som han erkänner:

– Gol är just den bil vi tittat på, och som vi försöker efterlikna. Det är en fantastiskt fin bil i förhållande till priset. Den är modern, ser modern ut och har all säkerhet. Utom antisladdsystem.

– V får ESP, men inte på alla marknader.

Följ ämnen i artikeln