Audi tittar framåt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-08-14

Nischmodeller är den nya framtidsvägen

Motorn i den nya mini-suven Q5 kommer att sitta längsmonterad och vara baserad på en 3,6-liters bensinmotor.

Att täcka upp alla tänkbara kundgrupper verkar vara målet.

Audi är inte sena att haka på trenden. Man är tvungen om man vill nå sitt mål att tillverka 1,4 miljoner bilar år 2115.

Q3:an, som blir Audis minsta stadsjeep, kommer att baseras på den nuvarande A3:an.

Vi presenterar fem fräcka bilar som med stor sannolikhet dyker upp hos Audihandlaren inom några år. Som en naturlig uppföljning på dinosauriebilen Q7 kommer två mindre suvar: Q5 och Q3.

Den förstnämnda ska ta upp kampen med BMW X3 som fått härja fritt några år. Basen blir en bil som ännu inte presenterats men som döps till A5. Alltså en bil mellan dagens A4 och A6. Intressant med A5 är också att den ska bilda bas för kommande generation av just dessa modeller. Därmed är cirkeln sluten.

Q5 får också hårt motstånd av en Mercedes i samma storleksklass som just nu är under utprovande och som troligtvis får namnet X-klass.

Q3 baseras på nuvarande A3:an

Motorn i Q5 blir längsmonterad. Basen blir en 3,6-liters sexcylindrig bensinmotor. Men V8-maskiner i både bensin- och

dieselutförande finns i pipeline. Audi planerar att tillverka Q5 i Ingolstadt.

Minsta stadsjeepen blir Q3 som baseras på dagens A3.

Båda bilarna får förstås fyrhjulsdriften Quattro. Men terrängteknik som diffspärr och lågväxel får man klara sig utan. Enligt koncernchef Dr Martin Winterkorn ska bilarna vara sportiga, framförallt Q5. Alltså inte fokus på terrängegenskaper.

Audi laddar för fullt

Utrymme, utrustning och pris kommer att skilja de båda suvarna åt ungefär på samma nivå som A3 skiljer sig från storebror A4 i?dag.

Utöver Q3 och Q5 laddar Audi för fullt med bland annat S3, A5 Coupé, A7 och A8 Sportback.

A5 blir en viktig nischmodell. Kommer troligtvis både som kupé och Sportback. En cabversion med tygtak är tänkt att ersätta dagens A4 cab. Tekniken delas med kommande A4 men sport och lyx är mer betonat. Därmed kan vi förvänta oss ett saftigt pris.

Q5 och A5 dyker upp 2007. Q3 kanske något senare. Lilla raketen S3 lurar runt hörnet. Martin Ström

Audis nya offensiv

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln