Ikonen är förädlad

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-11

Porsche 911 Carrera drar förfiningen till dess spets

Kan en Porsche 911 verkligen bli bättre?

Svaret kom för en dryg månad sedan med den här bilen; nya Porsche 911 Carrera.

Skillnaden för den oinvigde kan te sig försumbar men för kännaren är nya 911 en i många stycken fullständigt ny bil. Profilen är densamma men formen är ny, motorn är i många stycken ny och det mesta i

inredningen är helt nytt.

Porsche, om någon biltillverkare, ägnar sig åt förädling i ordets egentliga betydelse. Konceptet har varit ograverat i ett halvt sekel men alla detaljer genomgår en utveckling som förefaller ändlös. Och tidens tand verkar inte bita på 911 som med rätta kan kallas ikonen i sportbilsvärlden.

Nya 911 Carrera är brutal, snabb, hetsig med en förfining, en finess som vi inte tidigare skådat. Och i dag tar Porsches ingenjörer ofta

elektroniken till hjälp – nya 911 har aktiva stötdämpare, adaptiva sportstolar och variabel utväxling av

styrningen.

Ett nytt tillbehör gör också entré med nya 911 Carrera: Ett stoppur, placerat centralt på instrumentpanelen. Pris: 8 600 kronor.

Det är alltså bilen som mäter tiden.

Inte tvärtom.

Fler drömbilar:

Porsche 911 Carrera S

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln