"Genève - en riktig miljömässa"

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-05

Grönare bilar kommer allt starkare skriver Robert Collin i chattet direkt från Genève

Robert Collin säger: Skönt. det ser ut som om tekniken ska fungera - från start - den här gången.Jag har varit runt och stitta p det mesta på mässan i Genève, men inte riktigt allt ännu. När vi chattat klart finns det mer att kolla in. Temat i år är MILJÖ. Någon som är förvånad? Och nu är det på riktigt. Men BMW har kommit längst. De förstod först, började jobba med problemet först och har kommit längst. Volvo säger att de ska vara ikapp om mindre än två år. Fast da har BMW kommit ännu längre... Ok, välkomna med era frågor.
Moderator säger: Jaha, Robert, då kör vi. Här kommer den första frågan:
Andreas säger: Känns det som vinden har vändt för Saab nu? Kommer Saab att presentera en nyhet på varje stor salong från och med nu?
Moderator säger: Jaha, Robert, då kör vi. Här kommer den första frågan:
Andreas säger: Känns det som vinden har vändt för Saab nu? Kommer Saab att presentera en nyhet på varje stor salong från och med nu?
Robert Collin säger: Kanske inte på varje salong, det är ju minst tre stora varje år, men visst har vinden änt. Nu ser det riktigt bra ut för Saab. Och - lika viktigt - för Trollhättan
Sven säger: Varför har BMW kommit längst?
Robert Collin säger: De har stora, snabba, tärstiga bilar och är i blickfånget när man diskuterar bilar och miljö. Det var ren självbevarelsedrift. Volvo har ju säkerheten. BMW bara et sportiga. Då är det viktigt att ligga i täten med miljöarbetet.
säger: Hej! Kommer kombinationen 4-hjulsdrift och diesel att finnas?
Robert Collin säger: Blev det inte fel i frågan? Diesel och 4wd finns ju för fullt.
cykel säger: Är det något "helnytt" på mässan eller tänker biltilverkarna fortfarnde i samma hjulspår ;)
Robert Collin säger: Inget "helnytt". Det är fyra hjul och en motor, som kan se ut på lite olika sätt. Nu handlar det om att fila på tekniken för att få ner förbrukningen.
Klas Kättermus säger: är inte japanska och andra sydostasiatiska bilföretag bättre på miljöbilar än BMW?
Robert Collin säger: Om man vil så är Fiat och fansmännen bäst, för de byggar bara småbilar, som är snåla av naturen. BMW har kommit längt för att de aktivt jobbat med problemen, fört in en massa nya grejer som sänker förbrukningen. Och fört in det som standard.
Stina säger: Tjena. Finns det något för oss mc-intresserade på mässan?
Robert Collin säger: Inget som jag sett i alla fall. Men dt finns en del hallar som jag inte varit i, med lite småskumma utställare. Där kanske.
Niklas säger: Kan du tänka dig att köpa en Volvo XC60?
Robert Collin säger: Svår fråga. Jag gillar biltypen. Sitta högt, se bra. Men jag är ingen 4wd-vän och jag tycker inte att XC60 stämmer riktigt med mina önksemål. Men jag är helt säker på att många andra gillar den.
Christer säger: Hejhej. Är den nya Volvo-jeepen prisvärd?
Robert Collin säger: Tja, volvo tillverkar dyra bilar, men med mycket hög byggkvalitet och dyrt innehåll. Jo, Volvo är prisvärd. Man får det man betalar för.
Marc säger: Vad tycker du själv om saabs nyheter ?
Robert Collin säger: Jag blev stormförtjust i jeepen 9-4X i detroit och 9-2, eller 9X som den heter som koncept ser bra ut. Kanske lite stor för en bil i Golfklassen. Lite för stor för att vara den omhiuldade "lilla" Saaben. Men bilen behövs. Och det snabbt när Saab ska växa och förbrukningen måste ner.
säger: Är det så att du är riktig Volvo-lover? Verkar så i dina repotage!
Robert Collin säger: Volvo utvecklar och tillverkar bilar i Sverige. De flesta som jobbar där är svenskar. Inte konstigt om bilarna passar vår svenska smak. Och, just det, jag är också svensk. Jo, volvo gör bra bilar. Senaste utmärkelsen till nya V70 är "Årets vinterbil" i Finland. V70vann vårt vintertest överlägset, så det kan nog stämma.
Dan säger: XC60 kommer säkerligen bli en rejäl hit, håller helt med. Men är det inte dags för en MPV också, en Galaxy/Voyager dödare? Ingen av de stora premiumtillverkarna har en och familjerna älskar dem, Volvo skulle kunna bli först!
Robert Collin säger: Volvo har alltid värgrat, tyckt att familjebuss inte passar märkets "lyx-image". Men jag håller med dig, klart att de skulle ha byggt en familjebuss för många år sedan.
Hej säger: Vilken är den nyste tekniken inom Bil världen
Robert Collin säger: Det finns ingen "nyaste tekniken". Allt har funnits många år. Men mycket är fortfarande inte klart för serietillverkning. Alla som pratar om ladd-hybrider, till exempel. Visst, men de kan inte tilverkas förrän det kommer bättre batterier. De litium-jon-batterier som finns i alla konceptbilarnas specar finns ju inte än...
test säger: Vilken miljöteknik tycker du känns mest spännande just nu?
Robert Collin säger: Inte etanol (inte ekonomiskt och dessutom drar det för mycket olja), inte bränslecell (dyrt, komplicerat och fortfarande knappt på prototypstadiet). Min favorit är diesel. Det är snålt och rent. Bensin går också att utveckla. Men på sikt kommer det förstås andra lösningar. Laddhybriden ligger bäst till. Då kör man i princip på el, som laddas ur vägguttaget.
säger: Vet du ungefär när man kan beställa den nya XC60, är det då D5:an som gäller?
Robert Collin säger: D5 kommer först och bilarna levereras i september. efter jul kommer den klokare 163 hk-dieseln. Men beställa går redan i dag (tror jag)
säger: Hur kan du nsäga att detta är en stor säljare. last utrymme på 450 liter om du inte fäller baksätet. Baksätet gjort for att max en 13 -14 åring lkn sitta där. Motorer som har co2 utsläpp på över 200 gr/ km. Prissättning som xc70. Har du kört bilen eller sätt den mer än på bild?
Robert Collin säger: Tja, det står ett par alldeles intill. Stora 13-åringar i din familj? Med 163 hk-dieseln med enbart framhjulsdrift släpper ut 170 gram/km. Jo, jag lovar att bilen blir en storsäljare. En riktigt succé för Volvo. (jag bjuder på en öl om ett år om jag hade fel)
Sven säger: Sett Ford Kuga - prisvärt alternativ till XC60?
Robert Collin säger: Kuga är som alla ford en mycket billigare bil än Volvo. Bilen står 30 mter bort. Den ser bra ut, och riktigt bra i sin prisklass, men materialen är spinkigare och så vilar hela bilen, som är mindre än Volvo, men lika stor som VW Tiguan, på en lite mindre grund, tekniken kommer från Focus.
Lennart säger: Hej Robert. Sbarro brukar alltid visa upp knasiga saker på Genève-mässan. Men blir några av hans idéeer någonsin verklighet?
Robert Collin säger: Aldrig! Jag hörde talas om Sbarro i mitten av 1980-talet, när Björn Sundfeldt på Teknikens Värld skrev om hans bilar. Men det har vad jag vet aldrig blivit mer än fantasier (vad lever människan på?)
Säppe säger: Vad säger Volvo-folket själva om att nya V70 ser ut som en Mitsubishi Galant(den omtalade bakdelen)? Tycker själv att den är så fruktansvärt av jämfört med gamla modellen som var galant på riktigt! :) Mvh Säppe
Robert Collin säger: Håller med, bakändan på v70 kräver mycket tillvänjning. Men hur mycket? Grejen var att nya V70 höll på att bli å tok för lik den gamla. Då trixade designern Stefan Janssson lite med bakluckan. Och då blev det så här.
Klas Kättermus säger: Har Koeniggsegg någon nytt på gång?
Robert Collin säger: Tja, mer kolfiber, mer hästkrafter. Men det mest är sig likt.
Birger säger: Finns några nyheter där man lyckas få ner bränsleförbrukning runt 0,3 lit/milen
Robert Collin säger: Citroën har sin - nu snart ett år gamla - koncpetbil C Cactus gär. Men superlättad kaross, allt onödigt är bortskalat, och drivningen är en dieselhybrid. 0.3 liter milen. Jag har provkört i Paris. Kul och ritkgit spännande bil.
Sven säger: Vad tycker du om nya Fiesta? Dom skall tydligen ha en diesel under 100g?
Robert Collin säger: Jo, den kommer lite senare i år. En ungdomlig bil, på gott och ont. Prydlig invändigt men hur länge sitter gummilisten som tätar mot bakdörren kvar? Jag höll på att gnugga av den vid första insteget.
jan-Åke säger: Mycket snack om volvo och miljö. Men hur är det med golf-klass och andra mellanstora bilar - finns det något nytt at hämta i Geneve?
Robert Collin säger: Inte så mycket riktigt nytt. Jag hade väntat mer.
Klimat-Kajsa säger: Tjingeling Robert. Gillar din blogg. När kommer miljöfrågorna att dominera bilmässorna?
Robert Collin säger: Redan i dag! Det här är en riktig miljömässa. Men visst blir man förvånad ibland - som när VW visar en till synes helt vanlig Golf och påstår att det är en dieselhybrid. Men är det det? Vad finns under huden - som vi inte fick lyfta på?
Harry säger: Har de italienska lyxmärkena nåt kul i sina montrar eller är det bara fejslift de ställer ut?
Robert Collin säger: Nej. Men Lancia (hört talas om Lancia?), har en ny Delta. Får se om den kommer till Sverige.
tuppen säger: har dagens formel ett bilar nått att bidra med på dagens nya gatbilar
Robert Collin säger: Man säger ju alltid att rejsing utvecklar vanliga bilar. Och det stämmer nog. Men kanske inte så mycket som man tror.
Carl säger: Hur står det till mede Saabs hustrimmare HIRSCH, finns det ngt de har att visa på salongen?
Robert Collin säger: Hjort är hjort. Dm där hirsch har aldrig imponerat på mig. Och inte på så många andra heller. Tror inte att de tillför märket något positivt (har bara klrt en bil, en 9-5. Den var okörbar!)
Robert Collin säger: Hör att det visst går att lyfta på locket på golfen. Den har en trecyl motor.
Sugaren säger: Nu när bilarna blir grönare - kommer vi att se färre scener i filmer där den dödslängtande sitter i garaget med bilen på tomgång och slangen indragen genm rutan?
Robert Collin säger: Det där med slangen genom rutan i garaget har inte funkat sen bilarna fick katalysator, 1988. Sen dess kan luften i avasröret faktiskt vara renare än den runtomkring!
Moderator säger: Tiden snart ute, Robert - sista inlägget:
säger: Ingen fråga direkt, bara en kommentar; efter att ha läst otaliga biltester av dig där du alltid dissar Audi och utser Volvo till testvinnare; "AUDI-klass Volvo" är rubriken på artikeln idag från mässan. Äntligen har du fattat! Tack!MVH//Birger
Robert Collin säger: "Audiklassen", när jag skrev om den, gällde kvalitetskänslan inne i bilen. Inte andra egenskaper som säkerhet, köregenskaper, formgivning etc. Mn när det gäller kvalitetskänsla är Audi bäst. Och det skriver jag alltid. Jaha, nu har moderatorn tröttnat. Och det är han som bestämmer. Så nu går jag och fotografen Lennart Pettersson till Citroën och äter lite lunch. Ska bli gott. Sen mer biltitta, och sen kvällsflyget hem. Ha det bra. Tack för i dag.

Följ ämnen i artikeln