Renault Sportster 1908

Uppdaterad 2011-10-11 | Publicerad 2008-10-28

Först med modern drift

De första bilarna var motoriserade hästvagnar med kedjedrift. På den tiden fanns lika många sätt att bygga bilar på som bilkonstruktörer, men bland alla stolpskott dök ibland upp snilleblixtar som förde utvecklingen framåt.

Ett sådant var den Renault som överförde motorns kraft till hjulen genom en längsgående axel och en vinkelväxel: Kardandrivningen var född.

Den gamla Renaulten ser ut som en förvuxen gokart och låter som en traktor, där den står och tuffar på tomgång. Så vinkar chauffören otåligt. Nu är kontrollen av smörjningen och alla de andra konstiga konstruktionerna färdig. Jag hoppar upp på passagerarplatsen. Vagnen rivstartar som en rallybil och accelererar förvånansvärt snabbt genom växlarna. Vägen lockar tydligen fram en aggressiv sida hos den annars så lugne Leif Svensson. Han skriker i mitt öra:

– Bilen byggdes 1908, den gör 100 knyck med nedfälld vindruta, men har bromssträcka som en oljetanker!

Låg vikt – hög toppfart

Leif sänker tempot så att ljudnivån tillåter normal samtalston och berättar om bilen. Med en fyrcylindrig motor på 4,4 liter, endast två sittplatser och inte så mycket mer blir vikten låg. Där har vi förklaringen till fartresurserna! Samtidigt gör det bilen till ett mycket opraktiskt fordon, med andra ord: En sportvagn.

Konstruktionen består egentligen bara av en motor, en växellåda, en ram, två axlar och fyra hjul. Därför är det mest motorn som jag intresserar mig för. Den skojigaste detaljen är nog droppsmörjningen där man med rattar ställer in antalet oljedroppar per minut som ska smörja ramlagren, vevlagren, växellådan och så vidare.

Motorns och växellådans resterande lubrikation sker genom stänksmörjning. Därför har motortråget en rejäl volym och är indelat i rum som förbinds med en kran vid normal körning. Vid körning upp eller ned i kraftiga backar slår man dock om kranen så att oljan inte kan rinna iväg och lägga sig längst fram eller längst bak i motorn.

Premiärtur i Montmartre

Ja, detta är på samma gång en rolig och imponerande vagn, men för att till fullo förstå Renaults storhet måste vi gå tillbaka till julafton 1898. Det var då Louis Renault körde sin nybyggda ”Voiturette” uppför en av de brantaste gränderna i Montmartre.

Vid denna tid ansåg de flesta att bilar bara var oanvändbara leksaker och åskådarna häpnade över att en av dessa nymodigheter klarade av en så stor backe utan att drivremmarna slirade eller att kedjorna hoppade av. Hemligheten bakom bilens backtagningsförmåga låg i att den varken hade remmar eller kedjor. Louis använde i stället en kardanaxel som gick till en vinkelväxel i bakaxeln. Den moderna kraftöverföringen var därmed född!

Startade familjeföretag

Louis fick ekonomisk uppbackning av sina bröder och tillsammans startade de ”Bröderna Renault” (Renault Frères på franska). På 1899 års Parissalong fick de 60 beställningar och året därpå var man redan igång med tävlingsverksamheten, som tyvärr fick den tragiska konsekvensen att brodern Marcel körde ihjäl sig 1903, i långdistanstävlingen Paris–Madrid.

Louis köpte Marcels del i bolaget och några år senare köpte han även ut sin andre broder, samtidigt som företaget döptes om till

Följ ämnen i artikeln