Rösta fram Årets bil

Uppdaterad 2013-02-15 | Publicerad 2013-02-01

Tio kandidater återstår - vem ska vinna?

Det drar ihop sig föra att kora "Årets bil i världen".

I juryn sitter Aftonbladets Robert Collin som ende svensk.

Hans favoriter: Mazda och Golf. Vilka är dina?

Robert Collin sitter i juryn för World Car of the Year som ensam svensk.

Det drar ihop sig till final i omröstningen till World Car of the Year, Årets Bil i Världen. Tio bilar återstår sedan ett fyrtiotal röstats bort.
– Bra bilar allihop, säger Robert Collin, som är ende svensk i juryn. Jag tror att det beror på att vi i juryn inte paktar, inte pratar ihop oss. Alla röstar enligt sitt samvete.

Stora skillnader i världen förr

När man pratar om "Årets Bil" brukar det handla om Årets bil i Europa, eller kanske "Årets Familjebil i Sverige", men WCOTY spänner över hela världen. Hur är det möjligt?
– Det hade varit omöjligt med en sådan här omröstning för femton år sedan. Då var det så stora skillnader mellan bilar från land till land, ja, det gick knappt att jämföra en bil som såldes i Sverige, Norge, Danmark eller Finland, säger Robert Collin.Men nu blir bilarna allt mer lika, det är samma motorer, samma chassin och samma säkerhetsutrustning.

– Vi är ett femtiotal biljournalister från alla kontinenter som är med och röstar.

Bland årets tio finalister finns sportbilar som Porsche Boxster och tvillingarna Toyota GT86/Subaru BRZ, rena lyxbilar som Range Rover och billiga småbilar som Peugeot 208. Kan man egentligen jämföra så olika bilar?

– Ja visst. Vi tittar på egenskaper som vad modellen betyder för bilutvecklingen, värde för pengarna, säkerhet, miljö och känsla. Då får man fundera på hur den nominerade bilen står sig i konkurrensen inom sin egen klass, säger Robert Collin.

Golf – ett stort litet steg

– Ta VW Golf, en av mina två favoriter i år. Den ser ut som den alltid gjort. Är det ett stort steg framåt i bilutvecklingen? Ja, definitivt. Det visar på en extrem säkerhet och självkänsla hos Volkswagen. Man har en form som köparna uppskattar. Ja, då håller man sig till den. Jämför med Volvo som också hade ett formspråk som köparna kände igen sig i, men man vågade inte jobba vidare på den formen, man kastade ut den, hånade den, tog en slogan "Out of the box", bort från lådan eller kanske containern, och gick över till de nuvarande organiska formerna som enligt mitt tycke är så längt man kan komma från "Volvo" och svensk design.

Volvo en mindre skräll

– Min andra favorit är mer nydanande, det är den lilla stadsjeepen Mazda CX5 som sätter en ny måttstock i klassen.

Volvo V40 är också med bland de tio finalisterna. Du har ju varit rätt kritisk till den. Hur hamnar den i din egen omröstning?

– Ärligt är jag förvånad att Volvon tog sig till tio-i-topp. Men bilen har förtjänster. Kanske är fotgängarskyddet det som vi kommer att minnas bilen för. Att huven poppar upp och en krockkudde blåser upp för att skydda en påkörd fotgängare från att slå huvudet i vindrutestolparna. Det är "Volvo" för mig. Men sen har ju bilen extremt fina köregenskaper också, kombinerat med fin komfort. Att den inte är en riktig Volvo för mig, den är trång och har dålig sikt, gör ju att jag inte har den bland mina toppval. Men det är roligt att Volvos renomé fortfarande är så gott ute i världen.

Den femte mars, i samband med bilsalongen i Genève, presenteras de tre finalisterna, en 28 mars koras den slutgiltiga vinnaren på bilsalongen i New York.

Du följer väl Bil på
Facebook?

Följ ämnen i artikeln