Morgan - tradition går före logik

Uppdaterad 2011-10-11 | Publicerad 2007-09-03

Puritanerna gillar inte Jannes Morganreplika, de anser att en äkta Morgan fortfarande SKA vara byggd på samma sätt som 1933. Detta är också en del av familjen Morgans affärsidé.

Förutom valnötsroten på instrumentpanelen (lackad i åtta lager) har Jannes Morgan ingen trä alls i konstruktionen.

Jämfört med alla andra nytillverkade fordon byggs Morganbilarna nämligen efter en helt egen mall. Tradition går före logik och alla Morganbilar ska kunna repareras oavsett hur gamla de är. Omloppstid med skrotning som slutgiltigt mål existerar inte. Utrustningspaket och liknande tjafs står man också över. Det räcker gott och väl med utvändiga dörrhandtag som tillval.

Bortsett från den vindögda Aero 8-modellen, som kom 2001, så har alla Morganbilar alltid haft ett speciellt uppträdande på vägen. Detta är ett resultat av hård fjädring samt en ram som deltar i fjädringsrörelserna. Men körupplevelsen består inte bara av fjädringen. Körställningen är upprätt med raka ben trots att ratten sitter så nära bröstet att du aldrig kan räta ut armarna.

Lättarbetad konstruktion

Den låga vikten ger även de fyrcylindriga bilarna hyfsade fartresurser. Morganbilarnas absolut största fördel är dock den lättmekade konstruktionen. Det behövs i princip inga specialverktyg.

De enda moment som kan vara luriga för hemmapularen är reparationer av karossen och dess trästomme. Elsystemet är nog värdens enklaste, tio sladdar framåt, fem bakåt och några till under instrumentbrädan. Många Morganägare upplever det relativt omfattande underhållsarbetet som en njutning.

Samtidigt är alla Morgan byggda för att kunna repareras. En Morgan är nog så långt från slit-och-släng man kan komma.

Omodern tillverkning

Företaget startades 1909 och om Morganbilarna verkar gammaldags så är det inget jämfört med själva fabriken. Byggnaderna har klart förkrigssnitt, frågan är bara vilket krig de byggdes innan. Produktionen är anpassad till lokalerna - inte tvärtom. Det är också samma familj som fortfarande driver företaget. Efter grundaren Harry tog sonen Peter över och idag är sonsonen Charles vd, eller springpojke, som han själv kallar det.

Familjen Morgan ändrar inget

Genom alla tider har familjen Morgan fått många råd om hur produktionen kunde bli rationellare och hur man därmed skulle kunna bygga fler bilar per år. Men varför skulle Morgan ändra på produktionen? Man bygger 500 bilar per år. Alla är beställda i förväg och folk köper dem just för att de är byggda som de är. Enligt regelböckerna om hur ett företag ska skötas gör familjen Morgan allting fel, men på något sätt känns det ändå som om de är de enda som gör rätt.

Följ ämnen i artikeln