Ministerns recept för säkrare trafik

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-07-07

Rosengren: Bilisterna måste ta sitt ansvar

60 döda i trafiken i juni är rekord. Och ett fiasko för nollvisionen.

Aftonbladets trafikreporter Robert Collin träffar i dag näringsminister Björn Rosengren.

Ministern skyller misslyckandet på bilisterna - och på Sveriges Television.

PAJALA. Bilisterna måste lära sig att köra bättre och säkrare.

Det anser näringsminister Björn Rosengren.

- Vi satsar mer pengar än någonsin på att göra vägarna trafiksäkra. Nu måste bilisterna också ta sitt ansvar, säger han.

Aftonbladet följde med Björn Rosengren till Pajala marknad som pågår under helgen.

På väg från Luleå till Pajala stannade Björn Rosengren till på den viadukt över E 4 vid Råneå där en skolbuss kolliderade med en annan buss för en månad sedan. Två barn omkom.

Är det inte självklart att alla skolbussar ska ha bälten?

- Jo, det enda rimliga är att kommunerna tar sitt ansvar och ställer krav på åkerierna så att alla bussar får bälten på alla platser. Det är fullständigt oacceptabelt att vissa kommuner kalkylerar med risken för en olycka. Att vänta på lagstiftning, som kommer 2004 men bara gäller nya bussar, duger inte.

Förändra attityden

Det går inte så bra med nollvisionen. 60 döda i juni är rekord. Vad är det som har gått fel?

- Bilarna blir allt säkrare och sedan ett par år satsar vi mer än någonsin på att göra vägarna trafiksäkra. Nu måste vi försöka förändra bilisternas attityder till bilkörning. Det gäller bland annat alkohol, trötthet och hastigheter. Ett mycket allvarligt problem är att de unga har en annan attityd till alkohol och bilkörning än vi äldre.

Men nollvisionen talar ju bara om säkra bilar och säkra vägar?

- Ja, man glömde bort bilisternas beteenden och fokuserade för mycket på infrastrukturen. Jag har kallat till mig ett antal frivilligorganisationer och myndigheter i augusti för att sätta igång en bred kampanj.

Beviken på SVT

- Jag är besviken både på NTF och på public service (Sveriges Radio och Sveriges Television). Public service-företagens uppgift är folkbildning. Både Sveriges Radio och SVT gör sina egna bedömningar, men det är ändå rimligt att de deltar i trafiksäkerhetsarbetet.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln