Två år senare: Ford Mondeo debuterar

Uppdaterad 2014-10-07 | Publicerad 2014-10-02

Två år försenad debuterar Ford Mondeo äntligen i Europa. Är den fortfarande tillräckligt ny för att med aktiva säkerhetssystem, fyrhjulsdrift och hybridalternativ frälsa tjänstebilsförarna?

Egentligen skulle nuvarande Ford Mondeo ha ersatts för två år sedan. Men när Ford lade ner sin fabrik i belgiska Genk fanns det plötsligt ingenstans att bygga den nya generationen, som då fick skjutas på framtiden. Nu har produktionsverktygen äntligen installerats vid koncernens fabrik i spanska Valencia där man snart trycker på startknappen. Modellen har funnits i USA i tre år under namnet Ford Fusion, men Ford lovar att de tagit tillvara på de förlorade åren och att den Mondeo vi nu får se i Europa är uppdaterad och bättre.

För den svenska marknaden är kombimodellen mest intressant, men en sedan- och halvkombivariant kommer också lanseras i slutet av året. Halvkombin mäter 4,8 meter på längden, men trots Ford nu släppt en hel del information inför premiären i Paris nästa vecka är bagagevolym och lastkapacitet fortfarande inte kommunicerad. I stället konstaterar vi att fyra bensin- och lika många dieselversioner ska erbjudas. 1,0 Ecoboost är märkets trevliga trecylindriga motor, men kommer de 125 hästarna orka med en fullastad vagn? 1,5 Ecoboost får 162 hästkrafter och den motorn har vi nyligen provkört i nya uppdaterade Focus. Starkast med bensin i tanken blir Mondeo 2,0 Ecoboost med 203 respektive 240 hästkrafter.

Nytt system

För de i Sverige så viktiga företagskunderna lär däremot diesel vara huvudalternativet. Snålvarianten är en 1,6-litersdiesel som lämnar ett 94 gram tungt koldioxidavtryck per kilometer. Starkare – men också törstigare – är 2,0-litersmotorn som kommer med 150, 180 och senare under 2015 med 210 hästar. De två svagare kommer att erbjudas med fyrhjulsdrift vilket också lär bli de absoluta storsäljarna – inte minst på Gotland som sett till antalet begagnatannonser på Blocket är landets Ford-tätaste område.

Ett hybridalternativ där en 2,0-liters bensinmotor kombineras med elmotor och ett 42 kilo tungt litium jon-batteri. Med bara 1,4 kWh-batterikapacitet är räckvidden på ren eldrift kort, men Ford menar att Mondeo i den kostymen klarar sig med 99 gram koldioxid per kilometer. Likt övriga modeller hos Ford får även Mondeo ett rejält paket med aktiva säkerhetssystem, bland annat ett uppdaterat kollisionsvarningssystem (Active City Stop). Det kan nu upptäcka och bromsa även för fotgängare i högre hastigheter än tidigare. I nya Focus klarar det systemet 50 km/h, vilket vi antar också gäller för nya Mondeo.

Om Ford lyckats behålla sina rappa köregenskaper kan vi inte uttala oss om än, men de själva menar att de med extra hållfast stål och plast kunnat hålla nere vikten och samtidigt göra chassit tio procent mer vridstyvt än tidigare. Om det märks bakom ratten ber vi att få återkomma med – provkörning sker om bara en månad.

Motorista