Uno – 68 år och sportbilsbyggare

Uppdaterad 2011-10-11 | Publicerad 2006-06-30

Vill starta egen fabrik för sin Catlin

Folk passerar förbi, vrider nästan nacken ur led och börjar fråga.

– Catlin? Vad är det? Ett japanskt, italienskt eller engelskt bilmärke?

Nej, det är svenskt, made in Linköping, av Uno Johansson.

Bara den som själv har försökt att formge en bil vet hur svårt det egentligen är. Någon centimeter för mycket här eller för lite där rubbar direkt linjespelet så att det som skulle ha blivit vackert i stället blir fult och vulgärt. Därför är jag oerhört imponerad av Uno Johanssons senaste skapelse, en mycket harmonisk design med en hel del kluriga konstruktionslösningar.

Herr Johansson har jobbat med bilar i hela sitt liv. Under åren som bilplåtslagare insåg han att det inte fanns någon utrustning för att räta ut krokiga karosser, som passade till alla bilmärken.

Blev världsledande

Men eftersom ingen ville utveckla något sådant tog han själv tag i problemet. I början på 1970-talet var riktbänkskonstruktionen färdig för serietillverkning, men då sålde Uno konceptet, som blev världsledande.

Under några år jobbade Uno som konsult i riktbänksföretaget, men han hoppade av när huvudet började fyllas av nya idéer. I mitten av 1990-talet blev idéerna verklighet i form av en helt ny riktbänk med bättre ergonomi, utan tunga lyft och knepiga arbetsställningar. Resultatet blev ännu ett företag, med Uno som delägare.

Har byggt tre sportbilar

Samtidigt med allt uppfinnande har Uno också hunnit bygga tre sportbilar med helt egen formgivning och ramkonstruktion samt blivit folkpensionär.

Den första bilen Uno 001, presenterades 1988.

Men eftersom Uno 001 mer lät som något ur en science fiction-film (än en bil), döptes projektet om till Catlin. Bil nummer två blev klar för cirka fem år sedan och nu, 18 år efter det första projektet, har han alltså ännu en gång skapat en helt ny bil.

Sportbilsbyggandet var från början bara en hobby. Men i dag, vid 68 års ålder, jobbar Uno hårt med att få igång en serietillverkning. Hela bilen är konstruerad för en rationell produktion i mindre serier och nu söker han efter en eller flera samarbetspartners.

Skippade taket till ”trean”

De tidigare bilarna var täckta, men denna skapelse är en roadster med targabåge och löstagbara takluckor. Just nu är kraftkällan fyrcylindrig, men en sexa skulle kanske göra bilen lättsåld. Jämförelsen med Lotus Esprit ligger nära till hands. Trots att den både var snabbare och hade bättre vägegenskaper än många sex- och åttacylindriga sportbilar, så fick den aldrig samma ”image”. Den hade ju bara fyra cylindrar!

Oavsett hur det går med Unos sportbilstillverkning så händer det dock hela tiden nya saker i hans verkstad. Just nu har han uppfunnit ett helt nytt verktyg till karossriktning, en ny verktygsbänk med en ny sorts krokar – och allt är redan i serieproduktion.

Drivs med en Saab-motor

Bosse Andersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln