Här är Sveriges säkraste förare

Publicerad:

Trafik

Det här är Rolf, 75.

Han är Sveriges säkraste bilförare – enligt statistiken.

– Jo, visst kör jag både lugnare och säkrare än många yngre. Så är det.

Pandemin gör att vi ska undvika att trängas i kollektivtrafiken och helst ta bilen om vi ska någonstans. Folkhälsomyndighetens rekommendationer gäller framför allt äldre. Säkrast är att ta sig fram med en privat bil.

– Jag använder bilen dagligen. Både jag och min fru är pensionärer med hund, så vi åker iväg och promenerar i skogen, säger Rolf Princis, 75, som bor i Södertälje.

Enligt statistiken är Rolf Princis, 75, en av Sveriges säkraste bilförare – till följd av sin ålder.
Foto: Andreas Bardell
Enligt statistiken är Rolf Princis, 75, en av Sveriges säkraste bilförare – till följd av sin ålder.

Rolf och hans årskull män anses vara Sveriges säkraste bilförare. Statistik från försäkringsbolagen visar att risken att orsaka bilolyckor är som lägst när man är 75. Farligaste förarna är unga män; de som kör fort och slarvigt.

– Det är klart att man får erfarenhet och ett bättre säkerhetstänk när man blir äldre. Jag ser ofta unga människor som gör vansinniga saker i trafiken, säger Rolf Princis, som jobbade som yrkeschaufför i många år innan han gick i pension.

Värst i storstäderna

Han tycker att det skett en stor förändring i trafiken de senaste åren.

– Det är hetsigt och stressigt. Folk verkar ha så bråttom hela tiden, gör galna omkörningar och beter sig vårdslöst. De minuterna man sparar på att bete sig som en idiot kan vara dödliga. Så dumt.

Värst är trafiksituationen förstås i storstadsregionerna. Med en ökande medelålder stiger också andelen äldre i trafiken. I dag finns det cirka 650 000 förare över 75 år med körkort i Sverige.

Foto: Anders Deros/Aftonbladet/TT / TT NYHETSBYR≈N
Ingemar Skoog.

Ingmar Skoog forskar om åldrande vid Göteborgs universitet och menar att det finns många fördomar om äldre bilförare:

– Vi glömmer att en kanske något långsammare reaktionsförmåga kompenseras av annat. Äldre undviker oftast svåra situationer i trafiken, de förutser i tid att något ska hända och är inte lika stressade.

Enligt Trafiksäkerhetsverkets rapport om sambandet mellan äldres bilkörning och olyckor har antalet äldre som är inblandade ökat.

Under treårsperioden 2014–2016 dog i snitt 97 personbilsförare, där 31 förare var 65 år eller äldre. Det motsvarar 32 procent av det totala antalet omkomna bilförare under perioden – och en ökning med tio procent från åren 2004–2006.

Blir anhörigas ansvar

Men Trafiksäkerhetsverket kom i rapporten fram till två viktiga saker: att ökningen berodde på att antalet i äldre i trafiken ökat och att det inte fanns någon anledning att börja göra obligatoriska hälsokontroller av äldre med körkort. Det är annars vanligt i andra europeiska länder.

I dag är det läkare och anhöriga som är ansvariga att anmäla om en äldre person inte längre är lämplig som bilförare.

Så det är bara att acceptera: den bästa föraren är en klassisk ”gubbe med keps”.

– Haha. Jag tror att vi äldre verkligen behövs i trafiken. Lite mer lugn och ro skadar inte, säger Rolf Princis.


Så farlig är du i trafiken

Foto: Nils Petter Nilsson
Vilken åldersgrupp möter du helst i trafiken?

18–19 år: 3,5 gånger över genomsnittet.

26–27 år: Två gånger över snittet.

40 år: Strax över snittet.

42–50: 1,5 gånger över snittet.

51–74: Värdet sjunker stadigt.

75: Värdet ligger 20 gånger under snittet.

76–90: Värdet ökar stadigt.

90 och över: Risken dubbelt så hög som genomsnittet.

Källa: Transportstyrelsen och If


Kolla – är din vän en trafikfara?

 Gör omotiverade hastighetsvariationer.

 Kör nära/över mittlinjen utan anledning.

 Har svårt att hålla stabil kurs och glider fram och tillbaka över vägen.

 Ser vägvisningsskyltar för sent.

 Observerar inte medtrafikanter.

 Kör vilse.

 Visar ökad irritation vid bilkörning.

 Glömmer blinkers eller glömmer att stänga av vindrutetorkarna.

 Glömmer var bilen parkerats.

 Växlar fel så motorn rusar eller stannar.

 Blir stoppad av polisen på grund av märklig körning.

Källa: Transportstyrelsen och If

Publicerad:

LÄS VIDARE