Så får du bäst ekonomi med en större bil

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-04-02

Mazda 6 är i grunden en mycket körglad bil. En av mellanklassens roligaste faktiskt.

Bensinmotorn har hängt med länge och är varvvillig och passar bra till bilens karaktär.

Men frågan är om inte en dieselmotor kan göra samma jobb, men med bättre ekonomi.

Mazda 6 har utmärkt chassibalans och härlig styrkänsla. Mazdas bensinmotorer är varvvilliga och växellådorna har fin mekanisk känsla. Att välja dieselmotor till en så sportinriktad bil är modigt.

Men faktum är att Mazdas 2-litersdiesel är en riktigt juvel. Ibland tar man till och med fel och tror att det är en bensinmotor.

Vi kör 143 hk-varianten, men det finns en billigare 121 hk-version.

Motorns gång är mjuk och sofistikerad. Vid kallstart är den dock lite väl brummig. Bäst är motorns punsch i mellanregistret, 360 Nm skjuter på ordentligt från 2 000 varv.

När man gör ett kastbyte till bensinaren märks verkligen att den ligger i lä med bara hälften så mycket vrid, 184 Nm, vid 4 000 varv.

Dieselns styrka och karaktär ger sina fördelar.

Omkörningar kan utan problem göras på sexans växel. I bensinaren tar det betydligt längre tid och känns inte säkert. Först på fyrans växel har bensinmotorn en sportslig chans.

I stan passar bensinmotorn bättre. Den är så tyst på låga varv att man undrar om motorn är på. Dieseln är lite trög i starten och har något hårdare koppling.

Tillbaka på landsvägen är dock dieselns karaktär att föredra. Varvtalet sjunker rejält, faktum är att nästan tusen varv skiljer i 110 km/tim, och det hörs. Allt buller som går att kapa bort i Mazda 6 är välkommet då det i grunden är en bullrig bil, om än tystare nu än när den kom 2002. Bensinaren bullrar alltså mer på motorvägen, men notera också att dieselmotorn ger ifrån sig ett dovt brummande, och det kanske inte passar alla.

Läs också:

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln