Nygammalt på japanska

Uppdaterad 2012-11-06 | Publicerad 2008-06-10

Walterssons nya Nissan väcker gamla minnen till liv

Den lilla charmiga bilen ser ut som en klassisk 1950-talsbil.

Men skenet bedrar.

I själva verket är Nissan Figaro så gott som ny – och tekniken är hämtad från Nissan Micra.

Solen sken och ungarna skulle inte hämtas förrän om ett par timmar. Ronny Waltersson och hustrun Elisabet tog en runda på motorcykeln. Småärenden blir ju mycket roligare på så sätt.

På väg hem åkte de förbi en bilfirma, där Elisabet fick syn på en sällsynt gullig bil.

– Sväng in där, sa hustrun.

Vanligtvis är Elisabet inte ett dugg intresserad av bilar, men den här kärran blev hon blixtförälskad i. Efter en provtur, då också barnen hämtades, var hela familjen kära i vagnen.

– Vi slog till direkt, utan att ens pruta och dagen därpå annonserades motorcykeln ut, förklarar Ronny.

Bilen var en Nissan Figaro och dess väg till familjen Waltersson är märklig.

Byggdes bara ett år

Modellen byggdes bara i 20 000 exemplar under ett år och såldes endast i Japan. Men detta exemplar exporterades som begagnad till England, där den köptes av en svenska, som körde till Sverige och lämnade kvar bilen hos sin pappa i Växjö. Bilen blev stående hos honom tills garaget måste rensas och en bilhandlare fick uppdraget att sälja kärran. Och just då åkte Walterssons förbi på motorcykeln – slumpen är ingen tillfällighet!

Strålkastare från Tyskland

I och med att England är med i EU, var det inga större problem med inregistreringen, förutom att strålkastarna var anpassade för vänstertrafik.

– Det fanns nya för högertrafik i Tyskland, de kostade 14 000 kr, inklusive montering, men det var det värt, ler Ronny.

Även jag blir förförd av bilens utseende. Trots att jag är en gammal luttrad Bildoktor, som sällan tänder på japanska bilar. Bilen är egentligen en automatväxlad Nissan Micra, som lånat farfars kostym från 1959.

Hemligheten bakom charmen ligger i att Figaro har ett ovanligt harmoniskt formspråk, parat med ett sällsynt detaljarbete, där även instrumentbrädans strömbrytare är specialdesignade.

Serie med retrobilar

Modellen ingick i Nissans Pike-serie med retrobilar, som byggdes mellan 1987 och 1991. Det här är bilar som vi i Sverige aldrig har hört talas om, med namn som Be-1, Pao, och S-Cargo. Alla hade modern teknik under gammaldags skal.

Samma sak gäller Figaro, som drivs av en turbomatad 987-kubiks rak fyra med överliggande kamaxel, katalysator och så vidare. Trots automatlåda och endast 76 hästar är bilen inte så trött som man skulle kunna tro. Hemligheten bakom detta ligger antagligen i den låga vikten och turbon.

Radion spelar bara P1

Originalutrustningen innebar både lädersäten, luftkonditionering och en kombinerad radio-kassett-CD-spelare. Radion funkar bara på P1, eftersom Sverige och Japan sänder på olika våglängder.

Detta är dock inget familjen Waltersson funderar över. De har ju hittat sin drömbil och kör hellre med suffletten nedfälld och lyssnar fågelkvittret.

Följ ämnen i artikeln