Årets alla nyheter

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-03-09

Jag började köra motorcykel i mitten av 80-talet.

Sedan dess har jag hunnit med att köra hundratals olika motorcyklar och utvecklingen har gått framåt med raketfart.

Motorcyklarna blir allt lättare och samtidigt med starkare motorer. I dagsläget är det inte längre ovanligt med motorer som har en volym på omkring 2 000 kubikcentimeter, och inte heller motorcyklar som har närmare 200 hästkrafter. Vansinnigt tycker vissa. Superhäftigt tycker andra. Samtidigt har vi fått allt fler praktiska användarvänliga motorcyklar på de svenska vägarna på senare tid. Under de senaste fyra åren är exempelvis smidiga och lättkörda Kawasaki ER-6, den mest sålda motorcykelmodellen i Sverige.

Allt fler upptäcker även hur praktiskt och smart det är att använda motorcykeln som pendlarfordon, och det blir allt fler motorcyklar på våra vägar.

En mycket positiv utveckling är att trots att antalet motorcyklar har ökat med över 500 procent sedan 1980 har antalet polisrapporterade motorcykel-olyckor hållit sig på en i stort sett konstant nivå år efter år.

Glädjande är att vi på senare tid har fått allt säkrare motorcyklar. Motorerna blir allt pålitligare vilket i sin tur minskar risken för haverier som i sin tur kan leda till allvarliga olyckor. Däcken blir allt bättre och bromsarna allt effektivare. Dessutom är det allt fler motorcykeltillverkare som förser sina motorcyklar med låsningsfria bromsar (ABS), vilket minskar risken för olyckor dramatiskt. Samtidigt blir system för ”antispinn” och system som optimerar bromskraften mellan fram- och bakhjulet allt vanligare. Sedan en tid finns till och med motorcyklar med Airbag, såsom exempelvis en version av Hondas flaggskepp Goldwing.

En annan positiv och livsviktig trend är att fler och fler inser att det är smart och häftigt med säkerhet. Allt fler börjar inse vidden av att bära ordenliga skyddskläder, ryggskydd och en heltäckande hjälm. Dessutom införs obligatorisk riskutbildning som en ny extra punkt för personer som ska ta mc-körkort. Givetvis ökar det kraven och i viss mån även kostnaderna för de som ska ta körkort, men förhoppningsvis resulterar det i ännu duktigare och framförallt mer riskmedvetna motorcyklister.

Till följd av en stor portion engagemang från bland annat Sveriges motorcyklister (SMC) och seriösa motorcykelklubbar, som Ducati- och BMW-klubben arrangeras många så kallade avrostningar, fortbildnings-dagar och bankurser där motorcyklister får goda förutsättningar att finslipa körtekniken under ordnade former med duktiga instruktörer.

För några år sedan blev jag inbjuden till Loughborough University i Leicestershire, England för att provköra Intelligent Energys bränslecells-drivna motorcykel ENV. Sedan dess har prototyper på flera liknade motorcyklar visats upp.

I samband med 2009 års Tokyo Motor Show visade exempelvis Suzuki upp sin nya bränslecellsdrivna Burgman.

Vid de välkända motorcykeltävlingarna på Isle Of Man arrangerades ett särskilt race enbart för eldrivna motorcyklar, och så även under FN:s internationella miljökonferens i Köpenhamn.

Just nu ser trenden ut att gå mot allt fler eldrivna motorcyklar och mopeder, och ett antal modeller finns redan i dag.

Precis som för många andra var 2009 inget höjdarår för motorcykelbranschen totalt sett. Trots att siffrorna visade på minskat antal sålda nya motorcyklar var det fler motorcyklar i trafik än någonsin. Samtidigt var det vissa återförsäljare som sålde som aldrig förr och under vintern och i början av året pekar prognosen mot att 2010 kommer bli ett fantastiskt bra motorcykelår.

Så du, passa på att häng med på någon av alla avrostningar och bankurser som arrangeras runt om i landet. Att utvecklas och bli en skickligare motorcyklist är häftigt, livsviktigt och dessutom extremt roligt.

Johan Ahlberg
redaktör på fastbikes.se och medarbetare i Aftonbladet Bil

Följ ämnen i artikeln