Dragkampen om Volvo

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-08-24

Spekulationerna är många - men Volvo kan bli ett dyrt köp

Ford har beslutat sig för att sälja Volvo och intressenterna radar upp sig.

Japaner, koreaner, kineser, fransmän och svenskar har visat intresse.

I alla fall om ryktena talar sant.

Vem vinner kampen om Volvo?

C30 - med Ford-teknik.

Enligt de senaste ryktena vill Ford göra sin av med sin svenska premiumvagnstillverkare snabbt, helst innan Jan Malmsjö ringer in det nya året. Anledningen: Ford behöver kontanter för att satsa sig ur sin kris och dessutom kostar det Ford för mycket att ha en hel stab som inte gör annat än kontrollerar Volvos verksamhet. Prislappen ska redan vara satt: 53 miljarder kronor. Alltså ungefär lika mycket som Ford betalade Leif Johansson.

Volvo vill skydda varumärket

Just nu spekuleras det vilt om vilka de nya ägarna ska bli. Flest tips får Renault/Nissan, som redan äger en del av lastbilstillverkaren Volvo AB, och skulle kunna behöva Volvo PV:s premiumbilar för att komplettera sitt utbud.

Ett annat argument kan vara att Volvo AB vill skydda varumärket Volvo från att hamna i fel händer, i det här fallet kinesiska eller ryska. De kinesiska biltillverkarna har gott om pengar men dåligt rykte - inte minst när det gäller säkerhet. Och Volvo är ledande på säkerhetsfronten.

Ford-tekniken blir dyrköpt

En nackdel för samtliga intressenter är att alla Volvo-bilar, med undantag för S60 och XC90, är byggda i samarbete med Ford, och royaltykostnaderna blir stora innan en ny ägare tagit fram egen teknik som kan ersätta den befintliga.

De senaste veckorna har det också framkommit att Volvos ekonomi kanske inte är så solid som det först kan verka.

Nedgång förra året

Enligt en ofullständig årsredovisning för Volvo Personvagnar visar 2006 en förlust på 720 miljoner kronor. Men rapporten saknar åtta marknader, varav en är USA som står för en fjärdedel av Volvo Personvagnars totala försäljning och även om man tappat drygt sex procent där kan man inte bara bortse från en så stor del av kakan. Vinsten 2005 låg på 5,3 miljarder och dit är det långt, för trots en ofullständig rapport kan vi se en nedgång för Volvo Personvagnar under 2006.

Enligt Olle Axelsson, informationschef på Volvo Personvagnar var 2006 ett tufft år.

- Vi tappade de tre första kvartalen förra året för att sedan vända kurvan i slutet året. Vi har även lidit av sjunkande dollarkurs, många nylanseringar samt att vi inte fått ut bilarna i den takt vi ville.

Till detta kommer att moderbolaget Ford Motor Company låtit det svenska bolaget Ford VHC överföra 8 miljarder kronor 2005 och 3 miljarder kronor förra året till USA.

Nu börjar dragkampen om Volvo.

Martin Ström Jonas Bladh

Följ ämnen i artikeln