Volvo P1800 GT – Leif Tufvessons mästerverk

Uppdaterad 2011-05-19 | Publicerad 2011-05-18

Han fick Chip Foose Award för sin ”Volvo Jacob Woody”. Med en bakgrund från Volvo och Koenigsegg är Leif Tufvesson en av Sveriges mest kompetenta bilbyggare.

Nu visar han upp sitt senaste projekt – Volvo P1800 GT, en ES i klassisk nytappning.

Leif Tufvesson arbetade tidigare på Volvo Concept Center. Under sex år var han ansvarig för utvecklingsavdelningen hos den svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg. 1997 grundade skåningen företaget Caresto. I verkstaden i Ängelholm har han skapat ett antal klassiska Volvobyggen.

På Bilsport Performance & Custom Show visade han upp sitt senaste projekt – ”Volvo P1800 GT”. Hans ombyggda ES-modell från 1973 skapade stor uppståndelse. Bilen vann flera priser, bland annat Best in show, publikens pris och John D'Agostinos pris.

Hans ambition har varit att bygga om kombiversionen till den höga standard som P1800-modellen höll under sin glansperiod, som om den vore byggd 1961 – innan kombiversionen föddes.

Bygg din egen drömbil direkt på nätet.

Byggd som en 61:a

– Jag döpte den till GT, för känslan är ju lite James Bond, lite franska Rivieran på 60-talet. Den ska se ut som en 61:a, innan kombin lanserades. Volvo förenklade ju modellen efter hand för att göra produktionen billigare. Min GT har alla unika 61-detaljer – lister, luftintag, grill och kofångare. Likadant är baklyktorna hämtade från coupén. Hela bakpartiet är nytillverkat likaså scoopet, säger Leif Tufvesson.

Luftfjädring gör bilen körbar trots de uppflyttade hjulhusen. Framvagn och bromsar är hämtade från en Volvo V50. Volvos V8 har byggts om till längsgående med drivning på bakhjulen. Automatlådan kommer från en Volvo 960 och en delad bakaxeln höjer åkkomforten.

Leif har bestämt sig för att motorns nuvarande 315 hästkrafter är fullt tillräckligt för en gran turismo, som dessutom väger cirka 1 000 kilo mindre än Volvo XC90:n. Interiört liknar dörrsidor och dörrklädnad en 61:a. Stolarna är moderna men klädda enligt tiden, bland annat med öljetter. Lacken är inspirerad av den gråa originalkulör som fanns 1961. I sommar ska bilen förhoppningsvis rulla runt i Sverige. Det återstår dock en del arbete med lap-topen i knäet innan Volvon är en perfekt körmaskin.

Är P1800 för gammal för din smak? Här är de senaste modellerna.

Har visats i Volvos monter

Leifs tidigare projekt har vid ett flertal tillfällen visats upp i Volvos monter på SEMA-mässan i USA. Först ut var Caresto T6 Roadster, en hotrod med 2,9-liters twinturbo-motor och kaross av handknackad aluminium och kolfiber. Den följdes av Caresto V8 Speedster, två parallella byggen med en mittmonterad Volvo-V8 på 311 hk.

Caresto C70 byggdes som den ultimata cabben. Effektuttaget hade ökats från 220 till 278 hästkrafter och vridmomentet har hissats upp från rejäla 320 Nm till fantastiska 441 Nm i intervallet 1 500 - 4 800 rpm. Inredningen uppvisade bland annat handsytt kastanjefärgat läder. Karosslösningarna omfattade en ny front och nya bak clips med karakteristiska inläggningar av borstad aluminium runt dimljusen, samt specialtillverkade avgasportar.

Kolla – så får du råd med din drömbil. Svar direkt.

Hot Rod Jacob

Till Volvos 80-årsdag byggde Leif Tufvesson ”Hot Rod Jacob”. Bilen var inspirerad av Volvos första serieproducerade bil ÖV4, som fick smeknamnet Jacob. Tufvessons version är dock en renskalad, tvåsitsig hotrod.

Som en uppföljare har bilbyggaren skapat ”Hot Rod Jacob Woody”. I den andra versionen är bilens kaross delvis byggd av trä – en trend som en gång föddes ur 40-talets metallbrist. Bilen ställdes ut i Jönköping på Performance Custom Show där den belönades med mässans finaste pris – Chip Foose Award. USA:s mest kände bilbyggare valde ut Leifs Volvo som den mest välbyggda bilen.

– Det är det tyngsta pris man kan få – tycker jag i alla fall. Han är väldigt duktig, har ett bra designöga och smak. Peoples Choice är ett bra pris att få, men det är många detaljer som folk inte kan ta till sig, säger Leif Tufvesson.

Bygg din egen drömbil direkt på nätet.

Volvo