Bästa greppet på sommarväg

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-27

14 sommardäck i stort test – vissa däck hamnar i diket

Elva sommardäck, två lågprofildäck och ett dubbfritt vinterdäck hårdtestades på banan i Sydafrika.

Resultaten talar för sig själva.

Vinterdäcket är förenat med livsfara.

Testdäcken är i dimensionen 205/55 16 med hastighetskoden H för max 210 km/tim. En vanlig storlek nuförtiden, även om få lyckas utnyttja hastighetsresurserna.

En vanlig storlek betyder pressade och ganska snarlika priser. Som jämförelse har vi med att par 18-tummare också, ett Nokian som är dubbelt så dyrt och ett

kinesiskt Goodride som faktiskt är billigare än en del av 16-tummarna.

Vinterdäcken borde förbjudas

Och efter diskussionen om dubbfria vinterdäck har vi med ett som håller just på att bli olagligt som vinterdäck, det har bara 4 mm mönsterdjup kvar. För visst är det frestande att köra slut på vinterdäcken under sommaren? Många gör det.

Frestande. Men så farligt att det borde vara förbjudet.

Men vem pratar om riskerna och uselt grepp? Inte Ulla Hamilton i Stockholm, och inte Claes Tingvall på Vägverket. Vårt test visar att ett förbud måste komma innan olyckorna blir för många.

Vårt test handlar mest om säkerhet. Vi undersöker komfort, både ljud och fjädring, och rullmotstånd, men mest energi lägger vi på ren trafiksäkerhet och allra mest tid lägger vi på våt asfalt där skillnaderna är störst.

Lågprofildäcket bromsar bäst

Bromstesterna gör vi med full bromskraft och ABS från 100 km/tim på torr asfalt och från 80 på våt. Continental, Nokian och Michelin är bäst, men 18-tummaren från Nokian är ännu bättre.

Det slitna vinterdäcket är skrämmande dåligt. Bromssträckan är 60 procent längre än för de bästa däcken. Eller om man vill överföra till verkligheten, om två bilar bromsar samtidigt från 80 km/tim så står det med sommardäcken still medan bilen med vinterdäcken fortfarande kör i 50 km/tim! Eller om bromsningen görs från 120 på motorvägen så kör bilen med vinterdäcken fortfarande i 70 när den andra bilen redan fått stopp.

Vattenplaning hör till sommartrafikens värsta fällor. Här är Goodyear bäst och klarar runt 100 km/tim utan att förlora greppet.

De trendiga 18-tummarna tappar greppet runt 90 km/tim medan vinterdäcket är sämst igen, greppet förloras redan vid drygt 60 km/tim, 40 km/tim lägre fart än sommardäcken i samma dimension.

Ett bra däck ska hjälpa föraren i alla situationer. Det får inte tappa greppet plötsligt och utan förvarning och det måste hjälpa till att stabilisera bilen efter en undanmanöver.

Sladdar hej vilt

Här har däcken genomgått en fantastisk utveckling de senaste tio–femton åren. Men än en gång spelar vinterdäcket i en helt annan division. Bilen sladdar och far och mer ovana förare skulle definitivt inte hålla kvar bilen på asfalten.

Vi ger vinterdäcket betyget

MINUS och hoppas att de som ändå tänker köra slut på vinterdäcken i sommar tar det extremt försiktigt. ”Anpassar hastigheten”, som Tingvall och Hamilton brukar säga. Även om det innebär lägre hastighet än alla andra, och irritation i kön bakom, och farliga omkörningar.

Lågprisdäcken bullrar mycket

Vägljud kan bli mycket störande på grov svensk asfalt. Här är de flesta däcken bra, men lågprisdäcket Sava bullrar på tok för mycket, och kinesiska Goodride är en plåga med ett oljud som överröstar alla andra billjud i alla hastigheter.

Fjädringskomforten är ungefär lika bra hos alla 16-tumsdäcken medan de breda 18-tummarna med sin lägre profil är markant stötigare. Och här vinner faktiskt vinterdäcket med allra finaste komforten.

Ljud och fjädring mäter vi subjektivt, vi lyssnar och känner. Men rullmotståndet mäter vi objektivt i en trumma i laboratoriemiljö. Vi räknar om rullmotståndet till bränsleförbrukning och upptäcker till vår förvåning att 18-tummarna faktiskt rullar på riktigt bra, att vinterdäcket är bland de bästa(!) men att Sava rullar riktigt trögt och ökar förbrukningen med sex procent.

Följ ämnen i artikeln