Nu är Kina tredje största marknaden

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-25

Kinas astronauter valde Volvo S80 L, bilen som gör succé i Kina.

Försäljningen av Volvobilar i Kina ökade med 60 procent under de första nio månaderna i år. Samtidigt har antalet Volvoåterförsäljare nu växt till över 80 stycken.

Därmed har Kina blivit Volvos tredje största marknad.

Nu expanderar Volvo kraftigt i Kina. Inom loppet av en vecka öppnades ytterligare två Volvoåterförsäljare i landets huvudstad. De ingår i ett nätverk bestående av fler än 80 försäljningsställen. Volvo Chinas VD berättar om succén på världens största bilmarknad.

– Peking är en huvudmarknad för Volvo Personvagnar, och i samband med att antalet Volvoåterförsäljare ökar så hoppas vi att handlarna även ser ökande vinster. Försäljningen av Volvobilar i Kina ökade med 60 procent under de första nio månaderna i år. Den största bidragande faktorn var försäljningen av Volvo S80 L och S60. Samtidigt ökar antalet återförsäljare, säger Alexander Klose, vd för Volvo China till gasgoo.com, en nyhetsportal för Kinas bilindustri.

Tredje största marknad

Han berättar att Kina nu har blivit Volvos tredje största marknad. En av försäljningssuccéerna är Volvos förlängda flaggskepp, bland annat med draghjälp av Kinas astronauter. S80L har utformats utifrån en omfattande analys av den kinesiska marknaden. För att uppfylla de kinesiska konsumenternas krav har hjulbasen på S80 L förlängts med 140 millimeter. Med 2 975 millimeter mellan hjulparen får bilen en totallängd på 4 991 millimeter. Det ger ett rejält benutrymme i baksätet på 1 025 mm. Bredd och höjd når 1 861 millimeter, respektive 1 490 millimeter.

Volvo S80L har även getts en rikare utrustning för en utpräglad lyxkänsla. Ett kylskåp finns placerat bakom ryggstödet till mittplatsen i baksätet. För baksätespassagerarna finns ett Premium Sound underhållningssystem och lädersäten med tjockare stoppning – allt enligt de kinesiska lyxkundernas önskemål.

Volvo

Följ ämnen i artikeln