Volvo kan bli USA:s första Kina-bygge

Publicerad 2014-10-09

Kinabyggda S60L

I Kina bygger Volvo bilar för kineser.

Nu kan det svenska märket bli först med att importera bilarna till USA.

– De Kina-byggda bilarna får högre kvalitetsbetyg, säger Peter Mertens, Volvo.

Volvo växer stadigt i Kina där tillverkaren nu har tre egna fabriker som bygger bilar för den inhemska marknaden. Försäljningen går som tåget och senast i augusti ökade den med hela 42,5 procent – vilket gör Kina till Volvos största marknad. Bästsäljaren heter framför allt S60L, en förlängd version av den S60 vi känner till här hemma i Sverige.

Men i USA går det desto sämre. Och nu vill Volvo skeppa Kina-framgången S60L till USA och där lansera den som direktörsvagn, enligt Automotive News. Det skulle göra Volvo till USA:s första importör av Kina-tillverkade bilar.

5 000 bilar per år

Volvo planerar att sälja 5 000 stycken S60L varje år, men ser inga hinder för fler än så. Modellen tillverkas vid en fabrik som har kapacitet på 120 000 bilar per år.

– Vi ska starta testet nästa år. Sen kommer vi se hur långt vi kan gå, säger Alain Visser, Senior Vice President Marketing, Sales och Customer Service till Automotive News.

– Vi tror att potentialen är väldigt hög.

Ingen Kina-kvalitet

Modellen kommer att lanseras som en lyxig direktörsvagn, medan vanliga S60 får en sportigare touch. Men frågan om eventuell Kina-kvalitet avfärdar Volvo-ledningen.

– De Kina-byggda S60L-bilarna har i våra interna kvalitetsgranskningar fått bättre betyg än de europeiska S60-bilarna, säger Peter Mertens, Senior Vice President Research och Development på Volvo till Automotive News.

Ny laddhybrid

Exporten av S60L betyder också att USA lär får ta del av Volvos laddhybrid S60L PHEV där en 2,0-liters bensinmotor på 238 hästar kopplas ihop med en 68-hästars elmotor. Som laddhybrid laddas den via eluttaget och på ren eldrift anger Volvo räckvidden till åtta mil. Vi européer får däremot fortsätta att vänta på just den hybriden, för enligt Volvo ska den inte komma hit.